Sări la conţinut

Hai sa bem impreuna – Mate!

mai 8, 2010

Ultima mea obsesie inovativa din punct de vedere al bauturilor si mancarii, in incercarea mea de a gasi chestii ce-mi plac la nivel international este Mate.

Dupa ce am tinut aceasta obsesie la nivel de experiment in consumul meu zilnic timp de doua saptamani, am decis sa-l impartasesc cu voi si poate cand voi fi pe acasa, se vor gasi fani dornici sa incerce cu mine mate.

Din cate mi s-a spus, de catre prietena mea argentiniana, mate e un fel de bautura cu ritual specific, asemeni ceremoniei de ceai chinezesc, si isi are radacini in traditiile sud-americane. La fel cum la noi la tara mamaliga se prepara intr-un fel si se taie cu ata, si totul soiul asta de ritualizare, la fel e si cu mate.

Mate, mate, mate

Legenda spune ca intr-o zi Zeita Lunii si a Norilor a venit intr-o zi pe pamant sa-i viziteze pe Guarani, locuitori din american de sud, si ei in schimb de zeita au intalnit un jaguar. Si pe cand acest jaguar a vrut sa-i atace, un batran l-a infruntat si i-a salvat, in schimb Zeita i-a dat batranului un noi soi de planta din care el ar fi putut sa prepare „bautura prieteniei„.

Date tehnice

Mate e o bautura traditionala in Argentina, Uruguay, Paraguay, in unele parti de Brazilia, Bolivia, Chile, la fel Siria si Liban. I se mai spune chimarrao (portugheza) sau cimarron.

Este preparat din frunze de yerba-mate care e o specie de copac mereu verde, cu frunze de 7-11 cm, si inaltimea acestor copaci poate atinge pana la 15 m. Copacul e Ilex paraguariensis si a fost clasificat stiintific la finele sec XIX, de catre botanistul elvetian Moses Bertoni.

Nivelul de cofeina in mate, e cam de 2 ori mai inalt ca intr-un ceai obisnuit si jumate din o cafea obisnuita, adica este ceva intre acestea doua. La fel contine potasiu si magneziu.

Printre beneficiile la mate se numara:

  • Ajuta la digestie
  • Reduce tensiunea arteriala
  • Combate insomnia
  • Controleaza pofta de mancare, de aia mai este vazut ca o unealta impotriva obezitatii
  • Relaxeaza
  • Reduce stresul
  • Tonifica sistemul nervos
  • Ridica imunitatea

Ca si oricare obsesie are si el confuziile sale si chestii ce fac ca anumite lucruri sa nu fie perfecte. Deoarece s-au facut putine studii in ale mate, unele rezultate sunt contradictorii. Si anume unele studii zic ca reduce cancerul la plamani, esofag, cavitatea bucala, alte studii din contra ca anume mate ridica riscul de a capata astfel de cancer. Unii zic ca riscul e mare din cauza temperaturii la care e servit, deci aceluiasi risc se supun bautorii de ceai si cafea, altii din cauza cum sunt preparate frunzele pentru infuzie, si anume fumul cu care ele sunt uscate. Orice ar fi, cred ca aceste studii sunt facute din punct de vedere al concurentei, pentru ca in ultimii ani s-a observat o ridicare a popularitatii mate-ului printre bautorii de ceai si cafea (inclusiv eu).

De ce ai nevoie inainte sa-ti prepari mate-ul

Deci sa prepari un mate ai nevoie de urmatoarele ustensile:

  • un vas traditional mic, numit calabazza. Practic asta e canuta de unde bei, doar ca nu are toarta si nu e asa incapatoare care cestile noastre de jumate de litru.
  • un pai metalic, numit bombilla. Acesta are rol dublu, ajuta sa bei cu el, la fel e pe post si de filtru al infuziei. Bombillele traditionale sunt facute din argint.
  • termos, pentru a avea mereu o sursa de apa calda
  • yerba-mate, asta desi e si logic ca ai nevoie.

Pentru cei ce fac shopping online asta e un site foarte comod unde ai putea sa procure aceste ustensile. La fel livrarea in USA, s-a facut in 3 zile, deci recomand: Amigofoods

Cum il prepari

1. Umpli canuta pe jumate sau 3/4 cu yerba-mate.

2. Pui pana la un capat de canuta si de vreo 2-3 ori amesteci mate-ul, astfel incat anumite impuritati si colb sa-ti ramana pe palma

3. Incalzesti apa la 70-80 Celsius sau 160-180 F, nu trebuie sa fierbi apa, pentru ca in caz contrar arzi yerba

4. Pui bombilla in canuta pana la fund intr-o pozitie statornica

5. Adaugi zahar sau miere dupa gust, se poate de baut si fara.

6. Torni apa pe centru deasupra la bombilla asa incat sa atingi cat mai putina yerba posibila

7. Nu spala canuta cu sapun, pur si simplu dupa ce infuzia deja e folosita de vreo 10 ori, o arunci, clatesti canuta, si pui alta, daca folosesti sapun ar putea strica din gust. La fel se considera cu cat canuta e mai vechi si mai mult folosita cu atat pastreaza gustul mai bine.

Mate – connecting people

In traditia sud-americana, mate e vazut ca o bautura a socializarii si a prieteniei. La fel asa cum noi am putea sa ne vedem la o cafea, asa si acolo pur si simplu se vad la a coup of mate, doar ca a bea mate pare mult mai special decat o cafea sau un ceai.

Asa ca mate e o bautura ce uneste oamenii, si precum e folosita narghiuleaua, cam in aceeasi metoda e si mate. Toti oamenii beau din aceeasi canuta si cu acelasi pai, asta e un fel de semn de respect. De cele mai multe ori mate-ul se bea in cercuri ce se stiu intre ei, insa in acelasi timp sa inviti si sa bei cu straini e binevenit.

Persoana care prepara mate-ul, trebuie sa bea prima ceasca, care deobicei e tare astfel persoana ce pregateste arata celorlalti ca e bun de baut (n. mie parte asta imi aduce aminte de vremurile cu degustatori, in caz ca nu-s otrvaite mancarurile).

Apoi dupa ce prima ceasca e servita, persoana care pregateste transmite canuta urmatoarei persoane din grup conform acelor ceasornicului. Aceasta ceasca deja e gustoasa si un pic mai putin tare ca precedenta.

De asemenea e o ofensa sa misti sau sa atingi bombilla in timp ce bei mate, deoarece persoana care pregateste are grija ca bombilla sa fie intr-o pozitie comoda.

La fel daca spui multumesc, cand primesti canuta ta cu mate, inseamna ca deja nu mai vrei sa bei, si la urmatorul cerc, esti sarit. Asa ca daca vrei sa mai bei, fii politicos si nu zice Multumesc.

Nu e nepoliticos daca sorbi mate-ul atunci cand bei si se aude zgomot.

Si asa bei mate, pana toti s-au saturat, sau pana  Apa Canal o inchis apa si tu nu ai apa ca rezerva.

Experienta mea cu mate

Oamenii cand ma vad ca beau mate, ma intreaba daca fumez iarba. Si prietenii mei aici in USA asa si il numesc weed-tea. Si intr-un fel sau altul ar putea sa aiba dreptate, asta la partea relaxare ce ti-o da mate-ul. Nu stiu la ce voi va ganditi, dar va asigur ca e perfect legal mate-ul, am fost intrebat chestia asta de catre decanul meu de aici.

In ce priveste cum e la gust, va spun ca m-am indragostit de mate, si e pana cand cel mai bun ceai ce l-am baut vreodata. Precum se mai spune, mate-ul ajuta si la meditatie.

Asa ca voi fi mai mult decat bucuros daca ve-ti vrea sa beti cu mine un mate!

Precum spunea un nenea tare inteligent da pe care voi nu-l stiti si un pic ii iau cuvintele dintr-un context in altul. Sa bei mate ata preama kak kuriti mysli.

Si ca incheiere: I Love Mate!

27 comentarii leave one →
  1. mai 8, 2010 08:40

    cool) and honestly, I’ve never heard about it before )

    • alex permalink*
      mai 8, 2010 08:43

      Nish cand erai mica si te uitati la Telenovele? In telenovelele cu Natalia Oreiro deobicei se bea mate:)
      anyway.. numaidecat treb sa incerci… asta eu ca Fluture itzi recomad:)

    • mai 8, 2010 21:57

      Haha, nu tin minte de asa ceva))) Nu ma interesa)
      Mersi mersi, sugestia de fluture-i lucru sfint))

    • alex permalink*
      mai 9, 2010 00:29

      nish pe mine, da de uitat ma uitam.. ce altceva imi ramanea sa fac:))

  2. Alex D permalink
    mai 8, 2010 10:23

    Nice… Frumos articol… 🙂 Niciodata nu am auzit de asa ceai… si as vrea sa-l gust

    • alex permalink*
      mai 8, 2010 10:31

      apu daca vrei ceva tare.. apu o sa ai:)… sh iaca amu stii de mate:)

  3. Sabina permalink
    mai 8, 2010 19:13

    dupa asa descriere vreau si eu …MATE! 🙂

    • alex permalink*
      mai 9, 2010 00:28

      si daca vrei… vei gusta:)) lalalala

  4. Viorica permalink
    mai 9, 2010 02:45

    M-ai intrigat si pe mine, eu sint mare amatoare de ceai si cafea, am acasa vreo 15 feluri de ceai (Chinese, Japanese, Morrocan, Rooiboos…) si tot asa cafea (Cuba, Jamaica, Costa Rica, Italia…), unde nu ma duc caut vreo cafenea interesanta, este una aici unde sint vreo 100 feluri de ceai, ma gindesc ca trebuie sa aiba si mate, acuma am sa incerc precis dupa reclama care ai facut-o 🙂

    • alex permalink*
      mai 9, 2010 06:27

      Sunt sigur ca o sa-tzi placa:) te simti ashe nush cum special cand il bei… anyway.. eu sper ca tu tot imi vei recomanda ceva bun din toata selectia ta de bauturi:)

    • Viorica permalink
      mai 10, 2010 04:50

      Cafeaua cea mai buna din toate care am incercat e cea din Cuba, mai ales firma Monte Cristo, in SUA nu stiu daca o sa gasesti din cauza embargoului si aici nu este peste tot dar se mai gaseste, am descoperit-o cind am fost in Cuba cu 2 ani in urma and I love it, apoi din ceaiuri my favourite is Morrocan Mint Greent Tea 🙂

    • alex permalink*
      mai 10, 2010 16:51

      Hmmm… treb de incercat:) deja vad ce gasesc:)
      Meeeessscccc:)

      PS: ai baut ceai vreodata in Chinatown?

    • Viorica permalink
      mai 11, 2010 17:09

      Da, ceaiul verde e tare bun mai ales daca il prepari in ceainic de clay (yixing) – Chinese style or in ceainic de fier (cast iron) – Japanese style, pina cind eu am doar unul de sticla dar cred ca o sa investesc in unul din astea, costa cam in jur de $50-$60.

  5. mai 13, 2010 20:51

    Am acasa calabazza, bombilla si o punga de yerba-mate insa nu mi-am facut niciodata pana acum. Cred c o sa desfac punga si eu.. 🙂

    P.S. Chiar imi plac insemnarile tale de calatorie de pe blog!

    • alex permalink*
      mai 13, 2010 22:11

      Pey incearca, si vezi eu deobicei pun 3 linguritze de yerba, pentru ca daca pui prea mult la inceput e prea tare pe urma gustul nu e acelasi:)
      imi zici si mie cum ti-a parut experienta:)

      Si desigur merci de apreciere:)

  6. mai 27, 2010 09:17

    Alex, articolul tau mi-a cazut la tzanc… 😀 Chiar ieri am trecut pe la un market din Chisinau, la sectiunea ceaiuri si am vazut ceva de genul asta, cu tot cu vasul de pregatit… Si l-am intors eu de pe o parte, pe cealalta… dar n-am priceput ce e 😀 M-am gandit sa experimentez, ca de obicei asa descopar ceaiurile bune, dar apoi am renuntat…
    Dar m-ai convins… Ma duc sa-mi cumpar unul. Sper sa fie de calitate.
    Multumesc! 🙂

    • alex permalink*
      mai 27, 2010 16:47

      uuuuu super:) sa-mi zici cum a fost:) eu asa ma bucur cand lumea experimenteaza in toate chestiile. O sa vezi, o sa-ti placa la nebunie:)

  7. Petru permalink
    decembrie 28, 2012 23:18

    Un pic te-ai cam incurcat la beneficii, nu combate insomnia, iti taie somnu, incearca sa bei vreo doua mate inainte sa mergi la somn, iti garantez ca nu mai dormi toata noaptea, cel putin daca bei un mate bun, ca Nobleza Gaucha de exemplu, unul dintre cele mai tari mate ce le-am baut pana acum.
    In legatura cu relaxarea, oarecum te relaxeaza, dar te si pune hiperactiv uneori, e o bautura energizanta. Si eu beau mate aproape zilnic, locuiesc in Argentina si am facut prostia de a bea mate extramateizat Taragui inainte de a merge la culcare, e un tip de mate ce a aparut o perioada pe aici, acum vad ca nu se mai gaseste, ideea e ca nu am putut dormi toata noaptea si toata ziua urmatoare, ma tot invarteam in pat, dar nu puteam sa dorm nici batut. In plus, nu dormisem toata ziua anterioara si eram obosit, insa dupa ce am baut doua mate-uri mi s-a dus si oboseala si somnu si tot, m-a energizat bine de tot.

    • decembrie 30, 2012 23:27

      Vreau și eu.

      Și merci pt concretizări

  8. Petru permalink
    decembrie 29, 2012 06:49

    Si ar ma fi ceva, planta de mate nu se amesteca asa cum ai zis, se scutura inauntrul mateului ( canuta, ca nu i se zice canuta, i se zice mate ) acoperind gura cu palma, ca sa ramana praful din planta in mana.

  9. Petru permalink
    decembrie 29, 2012 06:50

    Mate e recipientul din care bei, de aia si planta se queama planta de mate,

  10. ciprian permalink
    august 9, 2013 10:27

    sal! bro de unde imi iau calabaza si bombillia plz ca nu gasesc

  11. konstantin permalink
    martie 24, 2014 20:57

    salut, am incercat sa cumpar de pe site ul pe care l ai mentionat,Amigofoods, dar nu are optiune de livrare in romania.. poti sa mi dai un sfat? de unde il pot cumpara?

    • martie 27, 2014 02:09

      Ar treb să fie la magazinele unde se vinde ceai la kilogram

    • tami permalink
      septembrie 8, 2015 18:28

      buna, tocmai am devenit(sau macar incerc sa devin) consumatoarea acestui ceai. spun incerc pentru ca e un pic prea amar pentru gustul meu dar nu renunt avand in vedere proprietatile, voi mai incerca. eu am cumparat ceai yerba mate amanda de la o macelarie arabeasca de pe Calea Mosilor dar se gaseste, nu e problema….cat despre articol, interesant, mi-a placut

Butterfly sharing is caring