Skip to content

În apărarea elevilor care protestează împotriva BAC-ului

Noiembrie 20, 2013

Elevii protestând împotriva BAC-ului în ziua de marți, 19 noiembrie PC: #diez

Elevii protestând împotriva BAC-ului în ziua de marți, 19 noiembrie PC: #diez

Digresiune lirică

Am un mare respect pentru Maia Sandu care încearcă să fie dură și să impună noi reguli de joc la BAC. Mereu am fost împotriva copiatului (chiar și am inițiat o campanie Nu ajut pe nimeni la BAC) și cred că un examen trebuie să fie un examen și nu o parodie, unde cei care încearcă să fie corecți să fie marginalizați.

Când eram a 12, al treilea BAC l-am dat la Geografie, eu eram olimpic la Geografie, și acum la fel îmi place geografia foarte mult. În dimineața când am dat BAC-ul toți aveau întrebările, nu și răspunsurile necesar corecte. Eu știu că m-am uitat peste ele și am spus că cei care au rezolvat acest BAC, intenționat au scris răspunsuri greșite ca nu toți cică să-l dea pe 10.

La BAC-ul de geografie inițial am avut 7 (eu mă așteptam la minim 9). După contestație nu mi-a ajuns un punct până la 9, și am avut 8. Cu toată rușinea mea și cu diploma de câștigător al concursului Sezont Ciubară.

A doua zi Ministerul Educației de atunci a declarat că nimeni nu a avut BAC-ul la geografie dinainte, dar în note au tăiat în stânga și în dreapta.

Atunci am înghițit în sec, m-am frustrat și am acceptat nota

Elevii care au ieșit la proteste împotriva Maiei Sandu și a BAC-ului din 2014.

Acum s-a adoptat ceva, noi cei mari care am trecut de BAC credem că e bine ceea ce s-a adoptat, cei care încă nu au dat BAC-ul cred că e ceva rău.

Și aici, cred că e bine că elevii au ieșit în Glodeni, au ieșit duminică în Chișinău, apoi marți la fel în Chișinău la proteste. Acești elevi au trecut de faza de slaktivism, și nu doar au scris pe bloguri, Facebook sau Odnoklassniki ceea ce nu le place, dar au ieșit să-și apere punctul lor de vedere.

Eu cred că elevii și studenții trebuie să fie rebeli și să apere cauza în care cred, oricât de greșită nu ar fi. Dar frumos, argumentativ, fără violențe.

Nu contează ce scandează elevii (învață și repetă de la cei mai mari), nu contează că sunt criticați că scriu cu greșeli (cine îi critică data viitoare să le facă proofreading înainte ca ei să iasă), nu contează dacă ceea ce cer considerați voi că e rău sau bine.

Concluziile despre comportamentul lor singuri și le vor trage după ce vor da BAC-ul, după ce vor absolvi facultatea, după ce vor avea ei însuși copii.

Este important că există o reacție la ceea ce se face. Eu acum când mă uit în urmă îmi pare rău că nu am fost destul de rebel în liceu sau facultate, că nu am protestat împotriva conspectelor (chiar dacă mulți mi-ar fi reproșat că le fac rău), îmi pare rău că nu am protestat ca lucrurile să fie la jumate de preț pentru studenți (muzee, teatre, stadioane), îmi pare rău că nu am protestat chiar în fața liceului referitor la ceea ce se adopta în liceu, îmi pare rău că nu am protestat că am avut 8 la BAC-ul de geografie.

Pentru că dacă protestezi vei avea pe urmă probleme, și deseori alegem să înghițim în sec și doar protestăm printr-un status pe Facebook.

Azi Gurdilă a scris pe blog despre elevi, mie tare îmi place de Gurdilă, dar aici nu sunt de acord cu el. El nu a vorbit și nu cunoaște istoria personală a nici unui elev din cei care au ieșit, dar îi numește fără gărgăuni și naivi și le reproșează lucruri care nu le fac. Multe lucruri pe care elevii singuri le vor învăța (Ce e rău și ce e bine tu te-nvață și socoate).

Școli profesionale, fără școală în general, cu burse în UK sau cu job în Fundul Galbenei, fiecare om merită respect și dacă acelui om nu-i place ceva lasă să o spună, lasă să iasă la protest și să fie auzit.

Eu știu că am bubble-ul meu în care trăiesc și deseori judec pe oameni din perspectiva asta, dar mai știu că fiecare om are bubble-ul său cu valori și lucruri care le consideră importante.

Eu dacă aș fi acum elev (și aș avea experiența care deja o am) aș protesta și eu, poate nu împotriva BAC-ului, dar împotriva multor altor lucruri la sigur, fie asta părinți care impun lururi la adunările de părinți, a profesorilor care cer mită sau a unui lucru care pot argumenta de ce mă deranjează.

Elevi dacă citiți asta, vă rog doar să credeți în ceea ce protestați și nu doar să o faceți deoarece credeți că asta e the new mainstream sau că vă impune cineva.

În rest toate bune și frumoase, trăiți-vă adolescența și fiți autentici.

No comments yet

Butterfly sharing is caring

