Skip to content

Guest Post: Erasmus-ul mai plăcut decât orgasmul

Iulie 22, 2013

rox7Nu sunt scriitoare de meserie şi nici măcar nu se numără printre pasiunile mele, scrisul, dar simt că pentru experienţa ce tocmai am trăit-o merită să încerc să scriu. Vorbesc bineînţeles despre experienţa Erasmus – once în a life time.

Erasmus – Once in a life time

Experienţa Erasmus pt mine poate fi descrisă prin « awesome », « friends », « challenges », «multiculture », « happiness », « cookies » şi « fromage »(că doar am fost în Franţa !)

Am văzut eu acum un an un afiş la noi la facultate cum că ar fi în curând o prezentare Erasmus şi fiindcă aveam liber m-am gândit să merg şi eu. Oamenii ne-au povestit însufleţiţi cât de awesome e şi m-am decis şi eu să încerc. Nu aveam eu mari planuri sau speranţe, dar mă gândeam că merită încercat.

Nantes, Franţa

rox2

Mi-am depus dosarul şi am aşteptat să văd ce va fi. Am prins loc la Nantes (vrusesem Toulouse prima dată dar am avut probleme în găsirea materiilor compatibile) şi la sfârşitul lunii ianuarie iacătă-mă ajunsă în îndepărtata Franţa, în minunatul oraş Nantes.

De când l-am văzut m-am gândit «Uite un oraş în care aş putea să locuiesc ». Am fost la şcoala de acolo, tot personalul (de la secretare la profesori) erau zâmbitori şi încercau să-mi explice ce, cum şi când. Proful coordonator mi-a spus că de obicei mai vin studenţi de la Bucureşti, dar anul ăsta sunt singura studentă Erasmus de la Informatică.

Şi uite aşa m-am trezit eu printre vorbitori nativi (şi doar) de limba franceză. La început a fost puţin mai dificilă comunicarea cu ei (varii motive gen : eu nu înţelegeam prea bine ce spuneau ei, mă chinuiam cam mult până să-mi iasă o propoziţie coerentă, nu ne cunoşteam, mergeam cu mai multe grupe -> deci nu prea apucam să stau cu o gaşcă anume şi nici ei nu eram neapărat interesaţi să-mi afle povestea).

rox1

Într-o dimineaţă în prima săptămână se pune lângă mine un coleg şi începe să-mi vorbească în română…am amuţit pt 5 secunde ! Aparent era român plecat în Franţa de la 4 ani. Dupa un timp de încercări de socializare, un coleg m-a invitat să mănânc cu ei (acolo toată lumea avea pauză între 12 :30 şi 13 :30 pt prânz şi majoritatea mâncau la cantină) şi aşa a început totul.

M-au întrebat de unde vin, cum de-am ales Franţa, dacă am învăţat franceză înainte, m-au învăţat cuvinte şi expresii des utilizate de ei (bineînţeles cuvintele cu caracter obscen au fost printre primele învăţate) şi m-au invitat la un party de-al lor. Şi ăsta a fost primul pas, au urmat multe party-uri, întâlniri, proiecte şi festivaluri. În final am ajuns să ne inţelegem super, să ne ajutăm la şcoală şi să tinem legatura şi după.

Cum sunt francezii? 

rox3

Francezii erau ei super, dar în timpul săptămânii fiecare işi vedea de treabă, mergeau la cursuri şi laboratoare, dădeau teste (si nu copiau !), făceau proiecte, oameni muncitori-ce mai ?

Eu mergeam la şcoala doar 2-3 zile/săptămână (Erasmus fiind, aveam orar special) şi fără ai mei prieteni Erasmus nu ştiu ce m-aş fi făcut în multul meu timp liber. Ne-am cunoscut cu toţii prin intermediul unei organizaţii ce se ocupa de activităţi pt Erasmuşi (era oricum uşor să recunoşti un Erasmus – vesel, pierdut în spaţiu şi cu o franceză stâlcită şi înţeleasă doar de ceilalţi Erasmuşi ).

Am fost la «Welcome Party », « Photo rally », « Karaoke party » etc şi văzând cam aceeaşi oameni de fiecare dată, dupa schimb de nume de facebook şi replici gen « Eu mă numesc X, vin din ţara Y şi studiez la facultatea Z » ne-am format un grupuleţ. Am cunoscut oameni super de peste tot (Italia, Spania, Brazilia, Germania, Belgia, Grecia, Venezuela, Canada etc.) care m-au învăţat despre obiceiurile şi cultura lor (aşa am aflat că tradiţia de mărţişor există numai pe la noi ).

rox6

Ne-am făcut un obicei din a ieşii seara la o bere, de a călătorii/vizita oraşe împreună (făceam rezervări la Auberge de Jeunesse, covoiturage/tren, ne cazam şi mergeam la Oficiul de Turism după harta oraşului – aşa am ajuns eu să cunosc Franţa mai bine decat majoritatea francezilor), de a ne sărbătorii zilele de naştere împreună (ieşeam într-un bar şi sărbătoritul/sărbătorita aducea de obicei

Tortul şi restul puneau bani la comun şi cumpărau un cadou) şi de a profita de fiecare activitate oferită de oras (gen teatru, seara de jazz, festival de la Bretagne, fete de la musique, dans indian etc, ba chiar am şi participat la o activitate numită « ziua interculturală » unde împreună cu alte 2 fete din Constanţa am reprezentat RO-care aparent este cunoscută pt Dracula, Inna şi O-zone ->si că tot veni vorba de O-zone, am fost într-o seară în club cu francezii şi dintr-o dată s-a auzit « vrei să pleci dar numa nu mă iei, numa nu mă iei » – să vezi francezi cântând în română…priceless).

Am fost cazată într-o rezidenţă universitară (Chanzy) unde erau camere de o persoană, renovate, cu o baie micuţa în cameră şi bucătărie la comun. Era perfect, aveai spaţiul tău intim dar dacă simţeai nevoia de socializare, ori ieşeai pe palier, ori mergeai la bucătarie unde aproape întotdeauna cineva gătea.

rox5

Cu ce m-am ales după Erasmus

Eu pot spune cu mâna pe inimă că experienţa asta m-a ajutat enorm din toata punctele de vedere ! Stiu că sunt capabilă să mă descurc la şcoală fără ajutorul nimănui, că pot să călătoresc singură, că pot să mă gestionez (cu timpul şi cu banii), că pot să mă distrez şi să-mi fac prieteni, că pot să mă adaptez şi că…pot să fac exact ce-mi propun ! Şi în plus am descoperit o altă ţară, am învăţat o noua limbă şi am văzut o altă mentalitate, un alt sistem, total diferite faţă de ale noastre.

Dacă încă nu ai avut o experienţă Erasmus…nu mai aştepta! Profită de oportunitate! Iar dacă deja ai fost, sunt convinsă că o parte din tine e încă acolo şi că îţi vei aminti mereu cu plăcere şi nostalgie de clipele petrecute acolo.

Mulţumiri colegilor francezi pt ospitalitatea oferită, prietenilor Erasmus, prietenilor de acasă şi familiei pt sprijinul moral si financiar oferit, fără de care nu m-aş fi bucurat de o experienţă legen-wait for it-dary!

Articol de Rox Lorint

Mai vezi experienţa Erasmus a Olgăi Roşca: Olga în Grecia

şi a Doinei Podureţ: Doina în Portugalia

rox4

One Comment leave one →
  1. Antonia Matei permalink
    August 19, 2013 15:36

    post-ul asta a fost priceless pt mine!iti multumesc pt ca ai impartasit aceasta experienta minunata.Eu ma pregatesc sa plec in curand si nu prea stiu la ce sa ma astept.

Butterfly sharing is caring

