Skip to content

Hai să ne ascundem în Ljubljana, Slovenia!

Martie 5, 2013

slovenia 13Eu dacă mă gândesc la vreun oraș sau țară calmă în care am fost, nu știu cum, în minte îmi vine Slovenia. O țară în care niciodată nu visam să ajung dar în care tare mă bucur că am fost, iar atunci când voi vrea să mă redescopăr, să petrec un timp cu mine sau să fug de lume, aș veni în Ljubljana.

Știu denumirea capitalei și cum se pronunță din anul când Slovenia a eliminat România la baraj. Atunci țara îți părea antipatică, acum îmi pare un loc perfect de a merge de mână, de a mânca înghețată și a privi orașul de sus din castel.

Ljubljana, Slovenia

Orășelul mi-a părut micuț, compact, liniștit, fără a se întâmpla prea multe lucruri. Nu degeaba poetul lor național își bea liniștit cafeaua într-o local și aștepta să o vadă pe dragostea vieții lui prin preajma cafenelei, așa își lua el doza de inspirație, fericire și calm.

slovenia 1Pe malul râului Ljubljanica sunt foarte multe localuri, și uneori îți poți alege localul în care să fii doar tu și să fii deservit like a boss.

Slovenia se mândrește cu vinul pe care îl au, în timp ce ne plimbam am dat peste un local cu vinuri care tocmai se deschidea și era petrecere, și am petrecut și noi oleacă acolo cu ei.

Unul din podurile importante din Ljubljana au un dragon pe el, și așa a devenit un simbol, care este și simbolul berii lor naționale Union (destul de ok apropo).

Mie cel mai tare mi-a plăcut Butchers Bridge, prin felul cum e construit dar și statuile care sunt acolo, îi putem vedea pe Prometeu, Satir și Adam și Eva. Ideea cu acest pod ia venit lui Jakov Brdar. De asemenea acestea e podul cu lăcățelele de dragoste.

slovenia3

Pe lângă poduri în Ljubljana sunt multișoare lucruri curioase, ca de ex:

Automatul pentru lapte

Un fel de aparat cum noi aveam pentru apă gazată sau cvas sau cum au alții pentru cola, dar ei au pentru lapte. Și aici găsești lapte proaspăt de la producătorii locali. Astfel plătești 10 cenți îți iei un păhărel picuț, plătești mai mult, îți iei o sticlă, comod și simplu.

Un fel de benzinărie pentru lapte.

slovenia 4

Bicicletele urbane

Așa cum avem noi biciclete și putem face câteva cercuri prin parcul central, ei au un sistem tare fain de biciclete pentru a reduce traficul de mașini. Astfel tu conectezi bicicletele cu telefonul tău. Pui pe cont o sumă de bani care în caz că mergi prea mult ți se va lua de acolo.

Astfel de ex, tu ai unit tot cum trebuie, și iei o bicicletă din punctu A, atunci ai undeva ai vreo oră ca să o pui într-un loc pentru biciclete, așa îi gratis, dacă îți ia mai mult timp, plătești, dar din câte am auzit, puțini sunt cei care plătesc, dar și acelea sunt bănuți.

Partea bună e că iei bicicleta din punctul A și o duci din punctul B, și de acolo altcineva la nevoie o ia și se duce unde lui îi trebuie.

slovenia 2

Urne de reciclare cu sistem subteran

Se consideră rușinos în Slovenia dacă nu reciclezi, și astfel fiece magazin are sistemul său de reciclare. Pe lângă normele etice, mai sunt și amenzi dacă nu reciclezi. Atunci când am ajuns în oraș, se lărgea sistemul subteran de reciclare, care îmi mare tare fain.

Mai ales că urnele speficice da design arată foarte bine și nu strică nici atmosferei nici nu încurcă vizual arhitecturii orașului.

slovenia 6

Iarbă

În Slovenia am aflat, că în orașele unde sunt multe încălțăminte agățate se fumează multă iarbă. Ghidul ne-a spus că încălțămintea aruncată e și din punct de vedere practic/nesustenabil. Deoarece iese mai iefitn să-ți cumperi o pereche nouă decât s-o repari pe cea veche astfel profesia de ciubotar probabil nu mai există.

slovenia 7

Locuri de văzut în Ljubljana

Moderna Galerija

Ca în majoritatea locurilor unde mă duc, dau repede buzna în Muzeul de Artă Modernă, la ei se numește Moderna Galerija. Care e destul de obișnuită.

Interesant mi-a părut un lucru, crearea mai multor locuri, în forme anumie din piatră ca formă de artă. Cu simboluri ale pămâtului, apei și altele. Un fel de mini-stoneheange-uri.

Și multă avangardă și chestii post-moderniste. Mi-a plăcut un tablou cu munți, unde în fiece vârf era steagul Sloveniei, și tabloul se numea: Visul unui alpinist sloven. De asemenea un ciocan cu un cui bătut în el, ghiciți cum se numea?

slovenia9

Ljublijanki Grad

Castelul e adorabil cu multe galerii de artă și expoziții în el, și cafenele pe acoperiș și cum locuri de unde poți admira orașul. Cred că la multe puncte istorice ale noastre le lipsește coziness-ul, și nu numai la noi, dar și în Hunedoara, tot castelul nu mi-a părut tare interesant pentru că nu mi-a plăcut atmosfera.

slovenia 14

Doar că deja aici, s-ar putea să cădem în extreme și să transformăm Soroca într-o mare discotecă.

În castel sunt 2 metode de a ajunge, pe joc pe hudițe și pe ulicioare, cu intrarea dinspre stradela studențească, sau cu telefericul. Eu cred că dacă sunteți pe acolo și prindeți o zi frumoasă, plimbați-vă.

slovenia 11

Sus e multă verdeață, atmosferă de castel și de prințese, și liniște. Cred că o voi mai spune de multe ori, pentru mine Slovenia a însemnat liniște. Fără certuri pe stradă, fără gălăgie. Cred totuși că la un concert rock ar rupe tot orașul, asta după încercările de grafitti din oraș și inscripțiile care le mai vedeai scrise prin locuri ascunse.

slovenia 8

Piața centrală

slovenia 5În centrul orașului au o piață cu tarabe și mese, fiind în centru mereu când cineva se duce sau vine de la lucru cumpără ceva de acolo. Fructe și legume proaspete sunt, și flori și alte mărunțișuri. Plăcut și curat loc. Și aici am auzit ZAZ iarăși (eu aud ZAZ mai peste tot unde mă duc).

Seara lângă podul triplu din centru este o terasă, iar în fața terasei era un domn care cânta foarte frumos. Există și în Ljubljana urban music.

Mâncarea e bună, din ceea care am gustat-o, și găsești de la restaurante tradiționale, până la chinezești, grecești, germane, ca peste tot. dar nu ca peste tot, ei au oferte tare bune pentru pauza de masă. Dar să cumperi igrediente de la supermarket și să mănânci frumușel, sus în deal la castel tot e frumos.

M-aș întoarce în Slovenia?

Sloganul Sloveniei este I feel sLOVEnia. Și deși în căutarea mea de a mă găsi unde am trăit într-o viață anterioară am nimerit și în Serbia și în Slovenia (și nu încă în Croația), cred că aceste e un loc unde poți veni pentru a te pierde într-un week-end.

Un loc unde să te deconectezi și să vii să te plimbi cu bicicleta și să ieși la picnic, plus că nici Veneția nu e departe de Ljubjlana.

Și dacă mă reîntorc la slogan, chiar simți asta în Ljubljana (corect se citește Liubliana).

I Liubiuana. Duceți-vă și vedeți și voi. Recomand. Mie mi-a plăcut foarte mult, are un aer aparte și tu te simți special.

slovenia 12

2 comentarii leave one →
  1. Aprilie 5, 2013 13:02

    Nu am fost acolo niciodată dar din ceea ce spui tu pare a fi un oraş foarte frumos. Am citit nu demult o carte de Paulo Coelho „Veronica se hotărăşte să moară” şi în această carte toate acţiunile au loc în Ljubjlana. Aşa frumos e descrisă, uite de când am citit-o m-am îndrăgostit şi eu de acest oraş şi…ar fi fain să îl vizitez vreodată.

Butterfly sharing is caring

