Skip to content

Câte biserici sunt în Chișinău?

Octombrie 19, 2012

Câte biserici sunt în Chișinău? Poate că este cine să-mi răspundă, dar din cei care i-am întrebat și mai ales cea mai transparentă unealtă – Google nu poate să-mi spună exact.

Pe Chisinau.md, doar Pretura Botanica are informații precum sunt 3 biserici la Botanica. Pe pagina Mitropoliei nu găsesc nicio informație despre locația bisericilor din Chișinău, dar cel puțin știu unde sunt Magazinele Bisericești: (Magazinul de obiecte şi literatură bisericească, Str. Bucureşti, 119, Mitropolia Moldovei,  Magazinul „Clopotniţa Moldovei” Piaţa Marii Adunări Naţionale).

Valeriu mi-a recomandat să mă uit pe sit.md, și acolo găsesc 24 biserici de importanță națională în Chișinău, mai găsesc vreo 12 pe necwo.org, și vreo 2 pe Google și am reușit să le pun pe o hartă aproximativă să vedem amplasarea lor.

Ansamblul Catedrala Naşterea Domnul
Biserica „Buna-Vestire”
Biserica „Chipul Domnului Nefăcut d
Biserica „Înălţarea Domnului”- „Sfî
Biserica „Naşterea Maicii Domnului”
Biserica „Sf. Arhanghel Mihail”
Biserica „Sf. Cneaz Vladimir”
Biserica „Sf. Ierarh Nicolai”
Biserica „Sf. Mucenic Valeriu”
Biserica “Sfîntului Apostol şi Evan
Biserica „Sfinţii Apostoli Petru şi
Biserica Acoperemântul Maicii Domnu
Biserica Adormirea Maicii Domnului
Biserica armenească apostolică Sf.
Biserica Buna Vestire
Biserica Duminica Tuturor Sfinţilor
Biserica Întâmpinare Domnului
Biserica Schimbarea la Faţă a Mântu
Biserica Sf. Dumitru
Biserica Sf. Ierarh Nicolae
Biserica Sf. Mare Mucenic Gheorghe
Biserica Sf. Mucenic Haralambie
Biserica Sf. Nicolai a gimnaziului
Biserica Sf. Panteleimon
Biserica Sf. Treime
Biserica Sf. Vladimir
Biserica Sfinţii Împăraţi Constanti
Biserica Unirea
Bisericii „Sfânta Fericita Matrona”
Capela familiei Oganowici
Capela în memoria voluntarilor bulg
Capela Învierea Mântuitorului
Casa Copilului „Preafericitul Iosif
Catedrala episcopală Sf. Teodor Tir
Catedrala Înălţarea Domnului
Catedrala romano-catolică Providenţ
Sf. Cuvioasa Teodora de la Sihla
SFÎNTUL APOSTOL ANDREI

Și astea sunt acelea, excluzându-le pe cele protestante. După numărul de credincioși, iată datele de pe statistica.md

Acum întrebare, unde persoanele își petrec mai mult timpul, în parcuri sau în biserică? (excluzând perioadele C-P (Crăciun – Paște) când toți surprinzător devin foarte credincioși).

Părculeț vs Biserică în fața la Kentford

Eu în părculețul acela din fața la Kenford am luat multe decizii importante pentru mine. La fel este un loc unde poți citi sau medita fără a avea mulți oameni în jurul tău. Când eram în SUA, acesta era unul din locurile de care îmi era foarte dor.

Și acum aflu că părculețul e îngrădit și vor acolo să construiască o biserică (și eu mă întreb de ce atunci când sunt atâtea biserici în construcție în Chișinău, pentru care suntem rugați să donăm bani, și care oficializează ceremonii prin subsolul bisericii, nu se finisează frumos, dar se apucă de construit altele). Și nu doar de construit, dar și de eliminat un spațiu verde.

Din câte am auzit pe Facebook, Inspectorul de la departamentul Ecologic a fost împotriva construirii acestei biserici, dar cum Ministrul Mediului, Gheorghe Șalaru (PL), a semnat că se poate, au înconjurat părculețul și oamenii s-au pus pe lucru. Chestiuța stranie, e că se zvonește că s-ar putea nici măcar biserică să se construiască acolo.

Altă întrebare este, cât de acută este nevoia pentru o nouă biserică? Sau doar se lărgește lanțul ca în cazul brandurilor de restaurante al de Andys, La Plăcinte sau Tucano. În cazul primării Chișinău, are oare primarul un cuvânt de spus în cazul acestei biserici sau mai bine tace să piardă voturile enoriașilor?

Pe mine pe de o parte mă irită și pe de alta mă întristează că astfel de lucruri se întâmplă. Locuri unde s-ar putea construi biserici se dau pentru magazine, iar parcurile se transformă în biserici. Dar așa idee, de biserici în mansardele blocurilor de locuit, nu se poate? Mai aproape de Dumnezeu așa.

Voi ce credeți?

Off-topic

Acum când făceam cercetarea asta cu bisericile din Chișinău, de ce nu se fac tururi pentru străini prin Bisericile Chișinăului, asta ca promovare și turism. Ca atracția turiștilor să nu fie doar Ziua Vinului.

Doi, te poți foarte ușor încurca în denumirile bisericilor. Și de ce nu există o informație centralizată despre Bisericile din Chișinău? Și cine ar trebui să se ocupe de asta?

6 comentarii leave one →
  1. Octombrie 22, 2012 21:24

    Interesanta intrebare

  2. cristi permalink
    Mai 13, 2013 23:47

    Eu am facut un proiect care a cuprins bisericile din Chisinau, si am fost surprins sa vad ca exista o gramada de surse care le enumera si le desciu.
    2- am creat prin 12 biserici un itinerar turistic. Cine stie, poate va fi si implementat cindva )

    • Mai 14, 2013 11:40

      poti sa-mi arati itinerarul?

  3. Nata permalink
    Iulie 15, 2013 18:06

    http://ortodox.md/bisierici-ortodoxe-din-republica-moldova/ – nu sunt din Moldova, ci din Chisinau.
    si itinerarele turistice cuprind cele mai proeminente obiective religioase din Moldova si capitala, care corespund anumitor criterii (unicitate, vechime, inedit, dimensiune s.a) + pentru turistii straini vizitarea a 2 biserici/manastiri/zi e deja prea mult – va spun din experienta proprie (studiind 5 ani la turism si avand 5 ani in spate de experienta cu primirea turistilor straini).

  4. Septembrie 17, 2013 17:16

    În municipiu Chisinau sunt aproximativ 70 de biserici, dacă nu greșesc (tot cu suburbii)

Butterfly sharing is caring

