Skip to content

Tânărul Antreprenor

Septembrie 10, 2012

Prolog

Eram iritat că diriginta ne ținea lecția a 6 să facem istorie în loc de matematică. Eram clasa a 7, eu vroiam acasă, vroiam să citesc arborele lumii și să visez la dragostea mea platonică. Apoi a intrat Aurelia Baxan în clasă și ne-a povestit ceva. Mare lucru nu am înțeles, dar m-am gândit că vreau să mă duc acolo.

Aurelia ne povestea de un proiect unde elevii să învețe un pic de economie, să interacționeze cu oameni din domeniu. Din câte țin minte nu era aplicare liberă, doar anumite licee au fost selectate pentru proiectul-pilot și se organiza concursul. Era Liviu Deleanu, Dante Aligheri, Nicolae Iorga, vreo câțiva de la Asachi și în rest nu țin minte.

Trebuia să prezentăm notele noastre și să nu avem mai jos de 8. Un fel de CV și 2 recomandări. Eu niciodată în viața mea nu făcusem asta. Și deci pentru prima dată aplicam eu singur la ceva. Habar nu aveam ce impact avea să aibă decizia mea în viitor.

Am trecut de vreo 3 etape. Nu mulți elevi din Deleanu au făcut-o și nu mulți au continuat să vină la club după o perioadă. Pe atunci încă conceptul de cofibrăik nu exista ca să atragă oamenii și oamenii veneau din plăcerea de a veni.

Tânărul Antreprenor

Acest club a fost locul unde am întâlnit persoane care și acum au impact în viața mea. Persoane pe care le consider mentori și persoane în care am foarte mare încredere. Și am auzit de Junior Achievement.

Coordonatoarea noastră era Aurelia Baxan, între timp ea s-a măritat, și cred că are doi copii. Și mult timp am considerato mentorul meu, deoarece când eu am venit la club primele vreo 5-6 ședințe deloc nu vorbeam. Eu în clasele a 7-9 eram foarte tăcut. Și totuși ea mereu încerca să mă facă să vorbesc și să am încredere în mine.

Tot ea m-a învățat să definesc binele. Mereu când întreba ceva, ca de exemplu cum la școală, eu ziceam bine, apoi trebuia să-l definesc și așa faci pe cineva să vorbească și să spună mai multe. Tot de la ea și de la Lili (soția lui Victor Zamă, pe atunci încă nu era) am auzit de conceptul japonez unde ideile pot veni de oriunde și să nu urmeze o ierarhie strictă. Cine ar fi crezut că în 8 ani eu îmi voi scrie teza de licență în acest domeniu.

La Tânărul Antreprenor le-am întâlnit și pe Aliona Laduș, ea atunci a venit cu ideea să facem Monopoly Moldovenesc și chiar am lucrat vreo doi ani la această idee. Acasă am încă Eurolei, care trebuia să fie moneda pentru joc. Și prin acest exercițiu practic ne-am învățat să scriu un proiect și să-l implementăm. Aliona acum învață în Londra, UK și eu sunt foarte mândru de ea și o iubesc mult.

Apoi și Lena Berșadschi și Dana Muntean erau pe acolo, persoane cu care mereu era interesant să discuți. Eu de la ele am aflat că cercurile olimpice asta vin de la numărul de continente. pe atunci mi-a părut ceva extraordinar. Anul trecut ambele au învățat în America câștigând bursa de la Soros.

Frații Clapaniuc tot de acolo îi știu. Erau mici și zăpăciți, și eu i-am vândut colecția mea de timbre lui Mihai Clapaniuc, între timp Mihai și-a făcut liceul în UK, la Abingdon, și acum e  UGRAD Alumin 2011 -2012. Ion va absolvi anul acesta contabilitatea.

La Tânărul Antreprenor, pentru prima dată am vorbit cu un englez și un american. Prima dată am văzut o femeie din Argentina. Apoi și o persoană de la Banca Mondială. La Tânărul Antreprenor am întâlnit un student din UK care și-a luat GAP year și a venit să facă voluntariat în Moldova. Acesta e Graeme Innes, persoană de la care am aflat despre economiile Cubei, Chinei și Nord Koreei. Graeme acum foarte des vine în Moldova, copii de la Ialoveni îl iubesc și vorbește foarte bine româna.

În clasa 11, datorită la Tânărul Antreprenor mi-am obținut prima mea viză în pașaport și am fost în UK, cu Doina Colac și Iulian Baxan, care ulterior aveau să devină câștigători ai FLEX și să învețe câte un an în Alaska și Illinois. Iulian și acum este foarte activ în Comunitatea de Absolvenți continuând proiectul Tânărul Antreprenor.

După ce am venit din UK, am decis că eu vreau să întorc binele ce mi l-au făcut și să devin voluntar AGAPE. Așa că eu am predat engleza cu Aliona la următoarele generații de Tânărul Antreprenor, tot atunci i-am întâlnit pe Victor Zamă și Inga Burlescu. Experineța mea de voluntar la Agape, m-a ajutat sî devin voluntar La Strada, apoi Monitorul Civic. Și desigur am fost la tabelere comune dintre moldoveni și britanici, atât la Ialoveni cât și la Lacul Roșu. Și datorită acelor britanici eu în 2006 aveam Facebook.

Datorită directorului AGAPE, Nicu Bocăneală, care mi-a scris recomandarea pentru UGRAD, am câștigat bursa în USA, 2009 – 2010, și asta deja a influențat restul ce s-a întâmplat în viața mea.

Acum generațiile se schimbă, dar felul cum își lasă amprenta asupra oamenilor rămâne. Și aș spune că rămâi schimbat după ce treci prin club. Apoi asta e foarte important atunci când ești elev, și nu prea ai ce face, antrenându-te să devii dedicat și implicat te atujă să dezvolți foarte multe abilități.

De foarte multe ori mă gândesc că dacă nu rămâneam eu la lecția a 6 la istorie, și nu aș fi intrat în clubul Tânărul Antreprenor, cum ar fi fost viața mea?

Pentru că într-un club nu înveți doar economie, nu înveți doar principii și teoreme, dar înveți să  relaționezi, să te dedici și să-ți asumi responsabilități, înveți să ai încredere. Și eu cred că acestea trebuie numaidecât învățate, apoi vei întâlni oameni care nu vor fi în viața ta doar pentru un reason sau season, dar pentru lifetime.

Orice început își are originea, de ce nu faci ca Tânărul Antreprenor să fie începutul tău. Apoi la sigur o să te distrezi și te vei simți util.

Așa că Cristi și Mihai mi-au zis că dacă voi vreți și sunteți clasele a 10 -12, puteți aplica pentru club – aplicație. Dacă sunteți mai mari le puteți zice la hăbăușii care fug pe afară despre asta. Și dacă sunteți mai mari puteți încerca și cu Academia Ideilor, eu acolo am fost și  frate-miu a fost.

Epilog

Așa datorită la Tânărul Antreprenor am învățat traseul microbuzului 103. Pe atunci mâncam macaroane Mivina și suhariși – Bocika și nimeni nu credea că Bucuria va avea probleme cu zahărul.

Și totuși clubul are deja istorie, din 2003, cred. Și nu se menține pe organizații care azi sunt și mâine nu-s și care mănâncă doar bani pentru proiecte și fac cofibrăikuri și asta e plăcut. Apoi pentru mine e o amintire și are un impact ce niciodată nu-l voi putea șterge.

Și așa îl veți cunoaște pe domnu Nicu Bocăneală, și credeți-mă aveți foarte multe de învățat de la el. El e un român ce a ales să vină să trăiască în Moldova și să aducă schimbări, schimbări pe care le puteți vedea chiar în persoana mea și a ceea ce fac eu.

PS: V-aș pune acum un cântec, da mai bine ascultați cântecele voastre, iar dacă nu știți cum să ajungeți la toate linkurile care le-ați postat voi de-a lungul timpului și Facebook le-a ascuns undeva, intrați aici – aplicație care găsește linkurile – și le veți găsi!

6 comentarii leave one →
  1. lena b. permalink
    Septembrie 9, 2011 10:03

    Pina acuma tin minte complimentul lui Nicu Bocaneala „arati ca o gazela”:))))))) Pe urma am inteles ca acesta este unul dintre cele mai frumoase comentarii ever ever stiute de omenire. Om deosbit este el. Si Aurelia…Aurelia in general o femeie super dulce si inspirationala. Dor de timpurile celea:(

    • Septembrie 9, 2011 10:14

      Apu tu chiar arăți ca o gazelă😛 eu iaca unele cele mai vechi poze ale mele de pe fb și în general digitale îs cu tine😛

  2. Septembrie 10, 2011 11:26

    Ah! Bine ca exista asa persoane minunate ca tine care stiu sa rascoleasca amintirile placute🙂 Eu pentru Nicu Bocaneala voi fi mereu „Panda” din cauza caciulei pe care o purtam in timpul unei ierni la Lacu Rosu🙂
    Bune vremuri au mai fost si multe interesante ne rezerva viitorul, sper sa gasim un proiect in care toata lumea buna de la Tinarul Antreprenor sa se incadreze🙂
    PS: Mersi pentru mentionarea Academiei Ideilor 2, frate din pelinshi! :*

  3. Tamara Rosca permalink
    Septembrie 11, 2011 15:41

    Scumpilor, va iubesc si imi doresc din toata inima sa vorbiti cu tot, cel putin, atata pasiune de dragostea si impactul lui Isus, Mantuitorul nostru, in viata voastra. Hai sa recunoastem ca nu am fi unde suntem acum daca Isus nu ne-a fi dat intrare in Imparatia dragostei Lui. Ma bucur mult pentru realizarile fiecaruia, sunt rodul muncii voastre si, totodata, daruri impartite de Dumnezeu, in marea Lui bunatate. Sa nu uitam sa-I multumim, caci aceasta este voia Lui cu privire la noi.
    Mult har si binecuvantare in tot ce faceti de dragul Lui si al celor din jurul vostru!

Butterfly sharing is caring

