Skip to content

[Must See List] Peștera Surprizelor

Aprilie 29, 2012

În Moldova sunt tare multe locuri frumoase și de fiece dată când găsesc unul mă minunez și sunt sigur că mai sunt. Dacă voi știți locuri intersante – spuneți-le și poate facem o hartă interesantă.

Acum când scriu îmi simt foarte bine coatele, genunchii, spinarea, despre vânătăi și pietricele pe unde vrei nici nu trebuie să vă spun. Cam asta e – Peștera Surprizelor. Se spune că e peștera de pe locul 2 din Moldova, locul 3 din Europa după lungime și locul 6 în lume. Ca să o parcurgi toată-toată (probabil fără ca să te învârți pe cerc) îți trebuie minim 4 ore.  Are lungimea de 1.700 metri.

Peștera se află la 2 km de Criuleni, și nu departe de Dubăsari, de aceea mers pe jos ca să vedem și Hidrocentrala de acolo.

În timp ce ești în peșteră (pentru mine prima dată) ai sentimente diferite, desigur gânduri ca in The Descent, apoi nu știu cum, probabilitatea cutremurilor pare mai mare. Orice piatră pare suspectă și probabil să se prăbușească. Orice semn de pe perete crezi că înseamnă nu te duce, decât du-te. Apoi fiind acolo și trebuind să cobori și să te miști în toate felurile posibile, adrenalina crește iar instinctul de supravețuire primează.

Dar dacă ai încredere în oamenii cu care ești, faci haz de necaz, nu sunteți tare mulți (mai mult de 6-7 îmi pare prea mulți) și pur și simplu te relaxezi și nu te gândești la cele mai nenoricite lucruri, totul e mult mai amuzant. Poți chiar și stinge lumina (lanternele sunt obligatorii).

Totuși hai să o luăm pas cu pas.

Pas 1. Criuleni

Autobuzul spre Criuleni îl iei de la piața centrală, costă 17 lei. Ultimul pleacă din Criuleni la 17.20. Și așa am ajuns:

În Criuleni am văzut multe lucruri interesante. La Alimentară îți poți cumpăra aur la suta de grame, probabil vor apărea promoții: Cumpără cercei și ți dăm salam doktorskaia gratis

În Criuleni oamenii au o pasiune mare pentru Garduri. Unele stau singur-singurele pe acolo, la altele s-au făcut reducere de iarnă.

Pe unul din garduri am putut observa o poză de a lui Filat cu Ghimpu în tinerețe

Criulenienii reciclează lucrurile. Voi iaca știai că dintr-o sticlă de plastic se poate face cutie poștală? Nu, așă-i, da voi e-mail, e-mail.

Pas 2: Peștera Surprizelor

După mers drăguț, pas la pas pe lângă toate centrele administrative din Criuleni, am ajuns în afara Criuleniului la Peștera Surprizelor. Acolo este loc special pentru parcare, WC public curat și o băbuță ce păștea caprele. Apropo dacă vreți ghid, pe tabla informativă de acolo era un număr (068887128), cică scria: 50 lei.

În peșteră trebuie să înțelegi că te vei murdări, așa că ar fi bine să-ți aduci haine de schimb. Și desigur haine care pe urmă nu-ți trebuiesc. Eu mi-am rupt o pereche de blugi.

În instrucții se spune că ar fi bine ca începătorii să stea în mijloc, iar cei cu experiență la capete. Oricum pregătiți-vă să vă uitați la fundul cuiva foarte des, sau ghetele cuiva mereu să vă apară în față.

În peșteră de foarte multe ori ve-ți auzi: Da aici sunt 2 căi, pe care? La început veți alege una, pe urmă deja când nu vă va mai fi frică veți intra în toate. Dar și așa, m-am blocat sau nu știu unde să pun piciorul veți auzi des. Uneori e păcat că în peșteră e întuneric și nu pot vedea toți fețele noastre speriate.

 

În același timp, înarmați-vă cu răbdare, pentru că se merge încet și de multe ori trebuie să așteptați în locuri înguste și poziții incomode.

 Husa de la aparat va fi foarte colbăită, și riști să-ți strici aparatul. Apoi telefonul nu are semnal în peșteră. Oricum vei avea momente în care vei râde pur și simplu. Atunci în ieși din găuri cu fundul, sau lilieci când zboară.

Pas 3. Drumul spre hidrocentrală

Când veți ieși din peșteră recomand să vă duceți la hidrocentrala de la Dubăsari chiar dacă sunteți tare obosit. Veți merge pe jos multișor, dar prin locuri foarte pitorești. Nu am știu câte sate precis, pentru că noi mergeam și pe drum și pe arătură și pe lângă Răut.

Prin Ustia este o doamnă în alb care parcă are o mină în mână. La fel concluzia noastră este că la noi statuiele nu au fundul frumos

Tot pe aici am observat un fenomen interesant. O încercare de a păstra tradițiile, alta de a trece la modern și alta de a bloca orice tradiție. Simbolic vedeți în poza cu ferestre.

Pe drum o persoană și-a pierdut pantalonii așa că a trebuit să facă precum Nică în Amintiri din Copilărie. Eu cred că el a fost cel mai norocos, noi muream de căldură în pantalonii noștri colbăiți.

Pe lângă hidrocentrală este un părculeț. Azi frigăruile erau în toi. Totuși am observat că aproape toți mâncau pui. Iar apa din râu era învolburată.

Nu știu de ce lucrează doar o deschizătură a hidrocentralei, dar și acolo se putea observa curcubeul.

Picioarele mele așa tare au vrut să simtă apa încât au stat paralel cu apa.

Pas 4. Drumul înapoi. 

Am prins ultimul microbuz de la Dubăsari (sau cel puțin de la hidrocentrală) până în downtown Criuleni. Drumul până acolo costă 5 lei. Și din fericire, am găsit un domn acolo care avea drum spre un sat cu litera C și a spus că ne duce acolo.

Mașina lu nenea nu era prevăzută pentru multe persoane. Iar pentru că noi eram 6 și era doar o fată, am fost gentilomi și am lăsat-o pe fată în față, și noi 5 am stat în spate.

Pe drum aproape adormi și te gândești ce zi plină de aventuri și lucruri interesante ai avut. Și atunci ai marea revelație, că nu trebuie să planifici tot, detaliu cu detaliu. Trebuie doar să vrei și să începi un lucru. Să nu știi cu ce se termină dar să-l faci și atunci te simți împlinit. Noi deobicei uităm asta, și dacă nu știm cu ce se va termina și detalii cât mai multe, pur și simplu nu le facem.

Eu zic că a călători e mult mai important decât destinația. Și iata așa, dacă voi știți alte locuri interesante strigați. Și mulțumesc Little Allien a.k.a Ion pentru invitația de a merge în excursie. Eu m-am distrat, mai vrei și recomand.

V-am pupat și m-am pierdut într-o grotă.

5 comentarii leave one →
  1. Aprilie 29, 2012 11:48

    Ai uitat de liliac 😀

    • Aprilie 29, 2012 12:47

      da parcă l-am menționat nu știu unde:)

  2. Octombrie 1, 2012 14:09

    Mulțumesc pentru poze, m-ați motivat și pe mine să merg acolo.

    • Octombrie 1, 2012 14:19

      cu plăcere, să-mi spuneți cum v-a părut.

Trackbacks

  1. Redescoperă Moldova… aproape deloc « Ion Gnatiuc

Butterfly sharing is caring

