Skip to content

CataLog Out: De la Gutenberg la Zuckerberg

Februarie 22, 2012

În ziua când am câștigat o bursă ca unul din cei mai buni studenți din Moldova, am fost anunțat de la rectorat că sunt propus spre exmatriculare. Ironie?

A învăța în Moldova e de-a oaia, iar când absolvești realizezi că așa și este. Studenții se plâng, profesorii se plâng, părinții se plâng. Toți dau exemple cum totul este în altă parte și toți spun cu părere de rău că în Moldova e imposibil așa ceva.

Soluția? Dragă, Minister al Educației, scoateți cataloagele din școli și universități!!!

Viață fără catalog

Închipuiți-vă că nu există cataloage. Și închipuiți-vă că o astfel de reformă e ca un efect al fluturașului.

Toți care au avut de-a face cu catalogele știu că sunt o pacoste. Profesorii nu vor să le completeze, șefii de grupă nu vor să scrie listele și în principiu nimeni nu se uită în ele, iar ce e scris în ele poate fi ușor falsificat sau denaturat (studenții șterg absențe sau își pun note). În liceu, uneori ele sunt furate și arse astfel elevii trebuie să scrie multe teste în timp foarte scurt pentru suplinirea datelor.

–          Catalogul uniformizează și inhibă

Cu exlcuderea cataloagelor, notele și informațiile studenților vor începe să nu fie publice, ci personale. Asta va exclude etichetizarea, apoi de câte ori unii profesori nu au pus note în dependență cu alte note ce erau în catalog la alte obiecte. Cu timpul vor fi excluse și carnetele de note, iar notele la examen vor publicate doar codat, astfel încât nimeni altcineva să nu știe ce notă ai. Iar așa dacă tot E-Government a început să lucreze, fiece student va avea un profil unde să poată să-și vadă reușita și alte știri care trebuie să le știe: termene limită pentru lucrări, plătirea studiilor, restanțe, cursuri, vacanțe și alte informații necesare.

Update de la Bunelu: La Universitatea de Medicină N. Testemițeanu, deja se planifică a introduce un acest fel de sistem, licitația va avea loc pe 21 martie, mai multe detalii aici: USMF

Studenții nu vor învăța pentru note ci pentru că îi interesează. Și studenții se vor privi între ei ca între studenți și nu persoane care învață bine, care nu învață bine, care sunt la buget, care sunt la contract sau care plătesc mită.

–          Catalogul adaugă birocrație

Informația din catalog e irelevantă, atât prezența la ore, notele studenților, sau curriculum. Fiecare profesor prezintă planul la catedră, de asemenea fiece profesor își notează în carnetul propriu lista studenților și cum îi notează și cine sunt prezenți. Dublarea informației în catalog e irelevantă.

Excluderea cataloagelor va permite înmânarea la început de curs a syllabus-urilor, unde va fi tot ce are nevoie să știe un student: regulile cursurilor, termenele limită, planul de studiu și datele examenelor. Astfel studentul în caz că e ocupat să știe ce material va fi studiat și ce trebuie să recupereze.

Plasarea informațiilor în baze de date online e oportună. Dacă conducerile se înspăimântă că vor pierde date, lasă să ia exemplul Moldtelecomului sau orice agent de telefonie sau internet care procesează mult mai multă informație.

De asemenea în caz că studentul va avea nevoie de notele sale, poate cere o copie a notelor care ușurel poate fi printată și ștampilată.

Borderouri și carnete de note? Nu, n-am auzit.

–          Catalogul e învechit

E greu a educa pe cineva în stilul generației Gutenberg când toți sunt generația Zuckenberg.

Catalogul dă importanță șefului de grupă care aparent doar asta trebuie să facă, excluderea lui îl va motiva să facă altceva. De asemenea dacă scoți un detaliu mecanismul va începe să lucreze altfel. Va dura ceva timp dar altfel revoluții în învățământ nu avem cum face.

Alexandru Zgardan vorbea despre asta la TEDx Christmas Envision în 2010, apoi a lansat evaluez.eu, unde studenții pot să-și evalueze profesorii.

Priveam  planul de activitate a Ministerului Educației, și cred că cea mai bună reformă din anul 2012 ar fi excluderea cataloagelor din școli și universități.

Voi ce credeți?

Anunțuri
19 comentarii leave one →
  1. Februarie 22, 2012 10:25

    Iar așa dacă tot E-Government a început să lucreze, fiece student va avea un profil unde să poată să-și vadă reușita și alte știri care trebuie să le știe: termene limită pentru lucrări, plătirea studiilor, restanțe, cursuri, vacanțe și alte informații necesare.

    împreună cu egov se mai mişcă şi alţii, chiar înaintea egov http://usmf.md/uploads/Downloads/Achizitii%20Publice/servicii%20de%20elaborare%20sin%20impementare%20(2).pdf

  2. Februarie 22, 2012 12:46

    fara comentarii

  3. Februarie 22, 2012 12:54

    tocmai am inceput sa visez cu ochii deschisi 😀

  4. Februarie 22, 2012 13:03

    Pentru mine nu sunt clare câteva detalii. Primul – ce e cu imaginile astea care-mi încurcă să citesc textul? (-:

    Vrei să scapi de cataloage, sau de note? Consider că dacă înlocuiești necesitatea de a ”scrie pe foaie” cu necesitatea de a ”scrie într-un fișier”, nu se va schimba nimic.

    Dacă te referi în general la abolirea conceptului de ”notă”, atunci e altceva.

    ”Excluderea cataloagelor va permite înmânarea la început de curs a syllabus-urilor, unde va fi tot ce are nevoie să știe un student”. De ce? Ce-i încurcă unui prof să ofere această informație și atunci când există catalogul? Din punctul meu de vedere, sunt 2 elemente independente.

    ”Studenții nu vor învăța pentru note ci pentru că îi interesează. Și studenții se vor privi între ei ca între studenți și nu persoane care învață bine, care nu învață bine, care sunt la buget, care sunt la contract sau care plătesc mită.” Oare? Crezi că anume catalogul îi face pe oameni să învețe pentru note? Eu consider că acei care nu vin la lecții sau care nu sunt atenți chiar dacă sunt prezenți, nu o fac pentru că pe masa profului stă catalogul.

    Eu folosesc un document pe Google Docs în care este o listă de studenți și listă de sarcini cu ”done/not done” pentru fiecare persoană din grupă. Informația despre curs este publicată pe info.railean.net, discuțiile despre teme se fac pe un ”mailing list”. Cred că e un scenariu foarte apropiat de acela descris de tine.

    Cum crezi, există în grupele mele studenți cu reușită slabă? Argumentează-ți răspunsul Ж-)

    p.s. Ce s-a întîmplat la decanat? Ce n-ai reușit să faci?

    • Februarie 22, 2012 13:19

      La mine s-a rezolvat tot după ce am trecut prin multe cabinete pt semnături inutile.

      Și iaca tu ce faci pt studenții tăi e admirabil. Dar pt alții ești văzut ca un excentric și de aia persoanele continuă să facă așa cum făceau mai înainte.

      Din excluderea catalogului și cu restu ce am spus nu e o cauzalitate directă ci un lanț de cauzalități. pentru că cum am mai spus până nu schimbi un detaliu nu poți schimba mecanismu.

      De catalog e fișca: ce e scris cu penița nu tai cu bărdița dar în același timp e inutil. A nu învăța pentru note va veni cu timpul.
      Cu introducerea sistemului online, există probabilitatea de a trece la opțiuni de cursuri, unde studenții pot să se înscrie online, de aici, cei care nu vin, repetă ulterior cursul. Nu îl trec pur și simplu cu un 5.

      Eu propun de văzut exlcluderea cataloagelor on a higher scale.

      De sylabusuri, desigur nu depind una de alta, dar cu catalogu mereu există scuza, că uite în registru ce treb să facem. apoi syllabusurile, din câte mi povestea un prof, sunt mereu doar că nu-s înmânate studenților pt că its not their deal.

      Apoi cum spuneam eu de a avea note publice și note private. Persoanele sunt demotivate dacă toți știu ce note au.

      De poze. Just remembering the childhood. 🙂

  5. mega13d permalink
    Februarie 22, 2012 18:58

    Bună idee dar sunt sigur că mai mult de 50% din studenți/elevi nu vor susține ideea asta pe motiv că ei nu își pot închipui cam cum ar arăta asta + că după cum e firea moldoveanului se vor teme de schimbări… Eu agreez măcar că sunt și niște nuanțe descrise de tine care nu vor putea fi evitate nici prin evaporarea cataloagelor…

    • Februarie 22, 2012 19:00

      de accord, dar oricum influnețează. iar de schimbări, din păcate ai dreptate. eu cred că studenții mai bine scriu conspecte decât să li se trimită info pe mail (proprie exp cu grupa mea la univer)

    • mega13d permalink
      Februarie 22, 2012 19:09

      Ideea cu informația pe mail e bună, numai că doar studenții interesați de obiect o vor mai rumega cumva, și din ăștia sunt foarte puțini, restul nici nu vor ști dacă informația a venit pe mail sau nu :)))
      Îmi place că nu stai cu mîinile în sîn și încerci să schimbi ceva și nu aștepți să o facă cineva de peste hotare care dispune de o „baghetă magică” precum mulți din noi visează… 🙂

  6. Februarie 22, 2012 20:10

    admis-respins in loc de note si libertatea studentilor de a aduna jumatate de credite prin frecventarea oricaror cursuri din cele ale universitatii (exemplu, fac drept cu 20 de obiecte care trebuie pentru diploma si restul aleg din ce mai propune usm). Desi si propunerea cu registrul e buna. Cite dimineti de somn ratate ca sa nu am absente 🙂

    • Februarie 22, 2012 20:24

      mie place totuși notele să fie cu procente

    • mega13d permalink
      Februarie 22, 2012 20:27

      Și mie îmi plac notele cu sutimi, rău că la universități totul se limitează la ceva de genu 0.2+0.2+0.2+0.4 care nu dă flexibilitate notei…

    • Februarie 22, 2012 20:35

      eu zic ca de la note se incepe atitudinea snobista, plus ca la noi e foarte subiectiv, sa fi fost in baza de teste alta vorba,sa fie si cu miimi

    • Februarie 22, 2012 20:41

      păi atâta timp cât ele sunt personale și în silabus ți se indică exact din ce va fi constituit nota ta, e în mare parte obiectivă

    • mega13d permalink
      Februarie 22, 2012 20:56

      Cu notele e altă poveste aparte, există persoane:
      1)per care notele contează
      2)per care cunoștințele contează
      3)per care și notele și cunoștințele contează
      4)alte persoane…
      Deja în dependență de apartenența la una din categoriile enumerate mai sus se poate studia psihologia studenților/elevilor…

Trackbacks

  1. Mai puțină birocrație « VOXPUBLIKA| Platforma de comentarii, bloguri si analize a Publika.md

Butterfly sharing is caring

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: