Skip to content

Piramida moldovenească a lui Maslow

Ianuarie 12, 2012

Piramida originală a lui Maslow are 5 nivele: Nivelul Fiziologic (Necesități primare), Securitate, Dragoste (Nevoi sociale), Respectul de sine și Auto-realizarea. Conform teoriei e greu a te duce la alt nivel dacă nivelele de bază nu sunt satisfăcute. Adică e greu a te auto-realiza sau a avea respect față de sine dacă măcar nu ai ce mânca.

În același timp, de când suntem mici, noi în Moldova și poate în estul Europei suntem învățați să fim experți în toate domeniile de activitate.

La școală/liceu studiem tot ce se poate studia de la zoologie la chimie organică, și de la matematică cu matrici la geologie. Acasă trebuie să putem face totul: să reparăm televizorul, să reparăm electricitatea, să reparăm chiuveta, să facem reparație, să facem mâncare așa sunt respectați adevărații gospodari și gospodine.

Prin adolescență dacă suntem activi ne băgăm în orice proiect, avem noi timp sau nu avem, nu putem spune nu și chiar nu contează că  ceea în ce ne implicăm nu e ceea pe ce am vrea să ne concentrăm pe viitor. Apoi când comentăm suntem experți și în politică, și în religie și în psihologie (cum eu încerc în acest post, dar eu făcut Facultate de Jurnalism mi se poate să fiu superficial în ceea ce abordez).

Apoi ne uităm la alte popoare care parcă nu sunt așa de inteligenți ca noi, nu sunt așa descurcăreți ca noi, nu sunt așa de deschiși la inimă ca noi și ei trăiesc mai bine, iar noi continuăm să ne vedem mediocri iar dacă ne vedem noi și alții așa ne văd.

Problema e că noi avem axa de rotație diferită așa cum se spune că pământul își schimbă așa, la noi piramida lui Maslow nu e una normală și ea arată cam așa:

La Baza piramidei noastre avem un olive de orice vrem însă nu toate până la capăt și asta ne face să facem multe lucruri care nu am vrea să le facem. Familia nu-și mai are rolul care și l-a avut, respectul de sine e scăzut (ce înveți la facultate și ce lucrezi în țări străine), așa încât schimbăm respectul pe mâncare, auto-aprecierea pe familie, moralitate pe prietenie, intimitatea sexuală pe moralitate iar schimbările astea sunt toate la un nivel.

Și poate anume asta ne face fericiți, iar a se plânge poate oricine, deoarece aprecierea și spontanietatea sunt schimbate pe altceva.

Mai există totuși o piramidă care îmi place, anume Piramida lui Lennon.

Iubiți-vă și iubiți ceea ce aveți lângă voi, pe cine aveți, iubiți ceea ce faceți măcar așa poate vom trăi mai fericiți. Și cum spunea azi Arcadie Cotruță, dacă am avea doar bucurie am trăi veșnic, dar problemele și tristețile ne îmbătrânesc și ne fac să murim.

Și am încălecat pe-un Ș, și v-am spus un  FluturaȘ.

20 comentarii leave one →
  1. Ianuarie 12, 2012 22:35

    Mie utima piramidă îmi place! Mesajul articolului tău e bun şi tot mai des abordat de site-uri de motivare… Apreciez ingionizitate 🙂

  2. Ianuarie 12, 2012 22:38

    dupa cum am mai zis… mi’au placut desenele 😀

  3. Iulia permalink
    Ianuarie 12, 2012 23:23

    ai facut studii la Jurnalism??? straniu.. Nu e descrisa convingator trecerea de la piramida originala la piramida dumitale. Apropo, am studiat piramida lui Maslow la antropologie culturala si imi pare mie ca nu era nevoie sa abordezi teoria lui Maslow ca sa scrii acest articol. Pentru a transimte mesajul tau nu e nevoie sa abordezi ciar o teorie intreaga. Miroase a patos.

    • Ianuarie 12, 2012 23:29

      Da eu în general la început nu am vrut să descriu nimic, doar să pun piramida pe o parte, de aceea nu-i convingător pentru că textul nu era în plan.
      Concluziile deja le trag fiecare pentru sine.

  4. Ianuarie 13, 2012 12:22

    După ce-am văzut titlul articolului, îmi imaginam un pic altfel piramida moldovenească concretă 🙂
    1. de bază („şubă”, tv 3D, haine overpriced, telefon bengos, unghii cu floricele)
    2. safety (prieteni importanţi cu job-uri importante)
    3. esteem (să fii popular la tine în cartier)
    4. ….and so on 😀

    • Ianuarie 13, 2012 23:41

      eu nu am vrut să-i fac schimbări drastice, doar am schimbat punctul de vedere:)

  5. guest permalink
    Aprilie 16, 2012 16:16

    Am dat intamplator peste acest articol cautand pe google ”mancare moldoveneasca”.
    Nu consider moldovenii ca ceva special, sunt oameni diferiti in Md, ca peste tot de altfel.
    Vreau sa intreb autorul daca a trait peste hotare mult timp si anume in ce tara? Pentru ca nu s-ar incadra in limitele obiectvului facand o astfel de comparatie. Poate ca nu stii de o mare majoritate din europeni care au niste copii needucati, asta gasesti si in Md, doar ca aici intrec orice limita a admisibilului, ca unii sunt atat de retardati incat nu pot sa-si puna chilotii in masina de spalat, ca nu au ei nevoie de creativitate cand o au la fund oriunde te-ai intoare, si daca n-o au o cumpara. Pff si nici copii lor nu sunt mai creativi ca ai nostri cand au tot felul de jocuri si prostii pt copii ca sa se joace si sa le dezvolte nu stiu ce acolo. Stiu ei oare ca din ‘popsoi’ se poate face o papusa? Si daca vad asta spun wow vreo trei zile la rand. La ei e criza pt ca nu pot sta cu fundul la soare in Spania, si ce-ar fi daca ar sta la ei in tara si i-ar costa mai ieftin? In acelasi rand solutionand nu stiu care probleme ale foametei prin Africa. Ar fi multe de discutat despre ei si noi. Pentru ca s-au gandit repede cum sa-si usureze viata asta e plusul lor, si daca ma intreaba cineva ”atunci de ce moldovenii traiesc asa cum traiesc?”, ” si de ce tu ai plecat daca in Md este asa de bine?” nu-ti raspund. Oricum vreau sa mananc mere nespalate cu viermi, pt ca ma … pe creierul lor BIO.

    • Aprilie 16, 2012 16:30

      păi ei nu știu de porumb, că nu ai nevoie să știe? 🙂

      eu trăit în SUA un an

  6. guest permalink
    Aprilie 16, 2012 17:46

    ”păi ei nu știu de porumb, că nu ai nevoie să știe?” , nu am inteles intrebarea.

    • Aprilie 16, 2012 17:56

      neah. era afirmație. atunci când treci peste primele trepte a lui maslow, nu ai nevoie să te întorci la ele, și de astea la dânșii viața e simplă, deși nu știu multe și îs leneși. asta nu e nici bine dar nici rău.

      noi avem necesități de prim nivele dar în același timp tindem spre ultimele nivele și se primește așa o cașă. al de ai mașină pt statut social da nu ai casă. ești artist dar mori de foame. și plus nimeni nu te susține.

      persoanele care pleacă peste hotare încearcă să asigure prima treaptă, renunțând la celelalte

  7. guest permalink
    Aprilie 16, 2012 18:29

    Apropo stim cu totii ca SUA este o casa a inteligentei :)))
    Simplitatea lor degradeaza uneori in absurditate. Orice e relativ dar nu orice e admisibil in limitele bunului simt. Comparatiile intre ei si noi permanent se termina cu o concluzie, ei sunt buni si noi suntem rai, si oricine isi face dreptate atragand doar o simpla atentie la nivelul de trai. Cica ei sunt mai ”inteligenti” si de aia traiesc asa, nu…nu sunt (poate doar pe alocuri). In fine, fiecare cu perceptiile sale asupra lumii-vietii.

    • Aprilie 16, 2012 23:51

      ba nu, noi vrem să părem superiori, dar jucăm rol de victime

  8. guest permalink
    Aprilie 21, 2012 22:08

    Ba da, macar avem ceva ”vlaga” in noi (eii bine , nu toti) :)). Poate ca suntem pe alocuri superiori, doar ca ne incurca prostia din ADN.

    • Aprilie 22, 2012 02:04

      Vlaga asta e doar o scuză.

  9. guest permalink
    Aprilie 22, 2012 18:16

    Nu, este doar o parere obiectiva.

  10. guest permalink
    Aprilie 23, 2012 20:57

    Inseamna ca nici piramida ta nu este obiectiva si nici articolul.

    • Aprilie 23, 2012 22:42

      păi articolul e versiunea mea subiectivă la un fenomen obiectiv:)

Trackbacks

  1. Uitati de Maslow, totul e de baza | iluzia.org

Butterfly sharing is caring

