Skip to content

Parlamentul Ținerilor

Ianuarie 9, 2012

Tinerii sunt schimbarea, ei sunt cei care pot spune că nu le place ceea ce este și să vrea să facă lucrurile altfel. De aceea suntem schimbarea și de aceea suntem tineri. Doar că statutul de tânăr nu oferă schimbarea, oferă o perspectivă iar dacă nu profiți de asta, faptul că ești tânăr sau nu tânăr e irelevant.

Mai spuneam că eu vreau să văd lucruri ieșite din corobșică, îmi place să le văd. De ex. ziare de liceu, proiecte, organizații, asociații. Ceva în care cei ce sunt și se simt tineri să poată experimenta, să vadă ce și cum și unde se poate de dat cu capul în bară și unde cum să nu repeți lovitura.

Noi însă de cele mai multe ori suntem fricoși, deoarece în corobșică e mai comod ca afară. Acolo ai cei 4 pereți și știi toată ordinea de acolo, știi unde poți să ajungi și de ce trebuie să ajungi. În afară sunt o mulțime de posibilități, lucruri imprevizibile, lucruri pe care oamenii nu le vor privi cu ochi buni, lucruri care nu sunt considerate bune. În afara corobșică sunt #failuri.

Eu azi îi spuneam lu frate-miu: ”The biggest fail in life is to stop failling”

Despre un Parlament homo puberis soveticus!

Mie îmi plac simulările a unor procese, deoarece așa poți înțelege mecanismul. De aceea am participat la organizarea MDIMUN și am fost și la ONUMUN, am fost la Școala NATO și repetat anumite mecanisme la diferite traininguri.

Dar orice simulare e văzută ca o explicație, de a înțelege unde e bine și unde mai trebuie de lucrat. Din păcate la noi e de-a oaia, apariția Parlamentului Tinerilor am văzut-o ca ceva interesant și mă gândeam și eu să aplic după care s-a transformat în chestiile birocratice cu care ne ciocnim zilnic.

Cel mai bun ce poate lua cineva de aici e amplasarea informației în CV atunci când aplică la chestiuțe internaționale, deaorece Deputy of Youth Moldovan Parliament sună chiar impunător.

Dar ceea ce observ eu, principala activitate a PT e să organizeze Caravane de Crăciun și Paște (așa se dezvoltă spiritul social și populist).

Apoi să motiveze persoanele din Parlament să tacă și să devină separatiști, dacă spui ceva ce nu convine Președintelui Parlamentului, ești dat afară. Apoi să țese intrigi, să te auto-convingi că faci important și să devii o persoană care toți le critică.

Într-un fel PT pare a fi o fabrică de politicieni așa cum ne trebuie, sau mai bine zis cum vedem, fără a tinde spre schimbare și ieșire din corobșică. E o pregătire.

În Parlamentul Tinerilor nici măcar la cofibrăikuri tinerii de acolo nu se simt tineri și studenți. Deși e o simulare, persoanele care sunt acolo ar trebui să pună accent mai mult pe faptul că ei pot face lucruri, să se distreze și să facă ceva frumos, să învețe să fie constructivi și inventivi. Chiar și politica are nevoie de creativitate.

Doar că ajunși acolo a fi politician e mai serios și așa se joacă de cearta în parlament și atât. Persoanele de acolo ar trebui să vină cu soluții creative, să nu le fie frică să implementeze ceva neserios, un pic să-și dea jos cravata și să se facă văzuți și să participe la evenimente sociale ca reprezentanți ai parlamentului tinerilor. Pentru că pentru mine cei care se duc acolo uită că ceva util nu are cravată.

Dacă vor repeta tot ceea ce se face în Parlamentul mare, maximul ce pot deveni sunt păpuși și clone. A repeta un proces nu adaugă substanță cenușie ci doar dezvoltă un reflex și dacă reflexul dezvoltat e aerul de superioritate și aroganță atunci la ce bun?

Uneori mă gândesc că nu toți care sunt acolo nu vor să facă nimic, deoarece am prieteni super interesanți și inventivi, dar acolo sunt limitați iar a face ceva e acoperit de frică. Frică de a nu fi comod cuiva? Frica de a fi dat afară din Parlament? Frica de a pierde un așa-zis statut? Frica de a nu fi un deputat pe măsura așa cum trebuie să fie un deputat? Pe naiba.

În Moldova va fi bine când oamenii vor trece de frică și frica e peste tot. Frica de a nu fi văzut comunist, frica de a nu fi văzut rușinea satului, frica de a nu fi văzut gay, frica de a nu fi diferit, frica de a nu fi pedepsit pentru inițiativă, frica de a nu greși, frica de a nu fi așa cum oamenii vor să te vadă, frica de a dezamăgi viziuni clișeice, frica de a fi clișeu, frica de a spune ceva ce nu gândesc toți, frica de a fi etichetat, frica de a fi marginalizat, frica de a simți frică și vinovăție, frica de a etc…

Se mai spune, curajul nu e absența fricii, ci puterea de a o înfrunta.

Iar procesul de ajungere în Parlamentul Tinerilor e complicat. Ai nevoie de semnături și recomandări și multe-multe hârțoage. Nu știu de ce un proiect care cere cât mai multă hârtie se crede mai important ca altul.

Tudor Darie spunea pe Facebook:

”în loc să să-și ceară scuze și să închidă prăvălia, ei anunță un nou concurs:

„Are loc conferința de presă cu privire la lansarea perioadei deschise de aplicare pentru funcția de tânăr deputat în Parlamentul Tinerilor.
9 ian, 10:00 / Resedinta presedintelui de pe str. Sfatul Tarii” ”

Sfat

Dacă vă duceți acolo și veți fi ca cei care sunt acum, nu veți deveni cu nimic mai buni. Dacă totuși vreți ceva să faceți, aplicați și fiți rebeli. Și faceți abstracție de aerele lui Bejenaru.

În rest eu nu recomand deloc proiectul dat. Dacă vreți să învățați ceva, duceți-vă la AIESEC, participați la MUN-uri internaționale, participați la concursuri de oricare și întâlniți oameni care vă vor inspira să schimbați ceva și să faceți lumea mai frumoasă. Iar dacă faceți parte din redacții de ziare de liceu sau universitate, fel de fel de consilii și senate, fiți creativi și nu vă fie frică să greșiți.

Dacă nu veți greși voi, atunci cineva va învăța?

Între timp, mai citiți ce a scris Andrei Fornea despre PT, Ștefan Grigoriță  și vedeți un video despre preocupările importante ale parlamentului:

20 comentarii leave one →
  1. Natalia Bejan permalink
    Ianuarie 9, 2012 01:09

    Spovedanie: eu cam 2 ani în urmă am aplicat la proiectul ăsta, Parlamentul Tinerilor. Din anumite motive, pe care nu le știu, nu am fost acceptată. Mă rog, nu am corespuns ”așteptărilor”… cine știe? 🙂 Acum mă gândesc că simplul fapt că am aplicat pentru o astfel de școală de teatru murdar e o pată în conștiința mea 🙂 Trebuie închis proiectul, nu-i glumă… îi jale-n țară.

    • Ianuarie 9, 2012 01:14

      Cred că te-au văzut incomodă de aceea nu te-au acceptat:)

    • Ianuarie 9, 2012 23:49

      The same 🙂 am aplicat vreo 2 ani în urmă și nu am fost acceptată 🙂 Atunci mă apucase jalea, credeam că sunt o incompetentă. În anul 2003 am fost membru al Parlamentului Copiilor și, logic, P.T. reprezenta nivelul II de experiență pentru mine. Acum, privesc acest teatru și tot mă apucă jalea, deoarece nu reprezintă nici un nivel, e un subsol fără lumină…

    • Ianuarie 9, 2012 23:55

      Și pe tine te-au văzut prea puternică și incomodă:)

  2. Ianuarie 9, 2012 01:22

    Degeaba sperați în cei tineri, speranța trebuie să fie în cei drepți iar aceștia sunt puși la pământ înainte să apuce să înflorească.
    Âștia tineri de unde învață meserie, nu de la hoții bătrâni, iar cei bătrâni știu doar a fura, deci asta predau mai departe.
    Politica nu s-a schimbat de pe vremea imperiului roman și nu o să se schimbe niciodată, nu mai puneți botul la etichete că borcanul pute!

    • Ianuarie 9, 2012 01:24

      toate-s vechi și noi sunt toate

  3. Dmitriy permalink
    Ianuarie 9, 2012 09:58

    Am avut si eu o experienta de PT citi-va ani in urma. Cu toate ca sunt Rus si invat la UTM (ci nu la USM sau ASEM) am fost acceptat. Faptul ca am fost doar deputat supleant dar totusi am fost!
    Si eu as spune ca impresiile mele de atunci nu prea corespund cu descriirile de aici, dar totul mergea sprea aceia, ce a descris autorul in acest post.
    Mie personal nu mi-a placut faptul ca acolo nu se rezolva proiecte serioase. Ajutor unei case de copii, unei gradinite, scoli – DA, rezolvarea problemei angajarii tinerilor la lucru – NU. Care e cauza? Lipsa surselor financiare. Fiindca cei de la SOROS au spus clar pentru ce vor da bani, iar pentru ce nu se va da.
    In rest as recomanda totusi sa faceti si asemenea experienta ca puteti intilni oamenii de treaba pe acolo :)))

    • Ianuarie 9, 2012 14:24

      Părerea mea e că un proiect nu trebuie să depindă de cin e îi finanțează. Dacă într-un an au obținut grant de la Soros e bine, în altul pt a demonstra continuitatea se poate aplica altundeva, iar dacă proiectul e viabil și folositor, cei ce ar ajuta singuri vor veni.

      Dar atâta timp cât calitatea nu crește, atunci nu ai ce-i face:)

  4. Melly permalink
    Ianuarie 9, 2012 12:24

    Visele nu au omorât pe nimeni, totul a plecat de la o idee (un vis, o speranță)..
    Totuși..în acest caz cred că lucrurile nu se vor schimba niciodată. Interesele sunt prea mari ca marile puteri să permită schimbările care contravin agendelor lor ;)..E admirabil că la voi încă sunt tineri preocupați de organizații, asociații, proiecte și orice tip de activitate extracuriculară ;;)….ar fi bine dacă ați reuși să păstrați aceste detalii cât mai mult timp în viitor deoarece este cea mai bună modalitate de a promova cultura, profesionalismul și relațiile interumane.

    Succes în continuare dragul meu B.

    • Ianuarie 9, 2012 14:41

      Nu știu de ce, mereu când vorbesc cu tine am impresia că viața socială a tinerilor din Moldova comparativ cu cei din România e hiperactivă. Pt mine e ceva normal, într-un fel eu am crescut și cresc într-un astfel de mediu. Și e un pic ciudat:)

      În rest dacă noi nu vom face, atunci nimeni nu o va face pt noi:)

      Huuuugs :*

    • Ianuarie 9, 2012 15:31

      @Melly: Sa inteleg ca esti romanca, daca da. Cred ca nu ai scos bine capul pe geam.
      Informeaza-te 🙂

    • Ianuarie 9, 2012 15:49

      neK nu e vorba de informare, e vorba despre ceea ce ajunge la tine, dacă tu te ocupi cu altceva s-ar putea să nu auzi deloc despre anumite chestiuțe.

  5. Radu Ursu permalink
    Ianuarie 9, 2012 17:33

    bun articol.
    #batz!

  6. Ianuarie 9, 2012 17:45

    Wtf? ăştia-s viitorul ţării? Mi-i ruşine!

    • Ianuarie 9, 2012 22:22

      Ei sunt urmașii urmașilor

  7. Purici Valentin permalink
    Ianuarie 9, 2012 17:55

    Lansarea Legislaturii a IV-a este, cel puţin, sfidătoare la adresa Parlamentului Republicii Moldova. Întâi de toate, cum poate cea mai supremă instituţie a statului să susţină fiind partener un for unde sunt intimidaţi cei mai activi tineri ai societăţii noastre. Şi altceva, prin aceasta, Preşedintele Interiamar al ţării, Dl. Marian Lupu, îşi expune la bătaie imaginea sa. Cât priveşte postarea lui Nicolae privind relaţiile amicale dintre Preşedintele Parlamentului Tinerilor şi cel al ţări, concluzia este la latitudinea Dvs..

    • Ianuarie 9, 2012 22:23

      Adevărat, dar cum zic unii: Show must go on

  8. Chingachguk permalink
    Ianuarie 9, 2012 20:57

    Ndaaa…. Si mie mi-a fost rusine si… scarba sa privesc la… nici nu stiu cum sa numesc… Jale, mai, mare jale in Tara Moldovei… :((
    Sunt ateist, dar nu pot sa nu zic: Cand, Doamne, ne vei da inca un Stefan sau, in cel mai rau caz, un Tepes?

  9. Ianuarie 9, 2012 23:54

    Noh, bine, am fost o legislatura, a fost ok, a fost fain, caravanele nu erau pe agenda. urmatoarea legislatura, imediat cum au ajuns in vizorul mass media, tinerii deputati purtau costume cu butoane si venea cu masini extra scumpe la sedinte unde se zbateau pentru nimicuri de parca ar fi fost o lupta pentru putere.
    One does simply avoids stupid people, si mi-am cautat de oile mele cu faculta, cu proiecte.
    Si da, in CV asta suna fain, cel putin la jurna, dar cert e ca PT nu mai este aceea ce a fost in primele legislaturi..

    • Ianuarie 9, 2012 23:56

      Știi de multe ori contează mai mult cum continuă decât cum începe și păcat că totul a luat o direcție aiurea.

Butterfly sharing is caring

