Skip to content

Ora 27 – ora cititului printre cărți

Decembrie 13, 2011

Îti pregătesi usor ceaiul. Afară poate să plouă, iar picăturile se lovesc de geam. Ai un fel de stare de somnolentă si nici nu ai lăsat de pe tine pijamaua. Amesteci zahărul si lasi Facebook-ul pe seama celora care să pună statusuri de pe ploaie. Tu iai cartea ce mereu ai spus că o vei citi, carte care ti-au recomandat-o toti, tu chiar ti-ai cumpărat-o, dar stă pe raft.

O deschizi si azi vrei să citesti ceva ce a fost scris cu simtire română. Azi nu mai trebuie să le citesti pentru că asa a spus profesoara de română sau pentru că această carte va fi la BAC. Cărtile din literatura universală sunt superbe, Borges, Eco, Marquez sau Pamuk te pot face să simti atâtea si să te facă să trăiesti lucruri pe care nu credeai că le-a mai trăit cineva înainte de tine.

Dar tu iai o carte si în carte vei simti fiece cuvânt asa cum a fost el scris. Fără traduceri, fără dictionare, si totusi ce carte iai?

Singur în fata dragostei de Aureliu Busuioc 

O carte cu prologuri si epiloguri si cafenele. O carte despre un băiat si o fată. E o carte despre noi, despre cum ne aruncăm asupra titlurilor socante si credem că totul e o prostie. Încercăm să fim sarcastici si ironici si ajungem să fim singuri în fata dragostei.

E o carte ce am citit-o stând în rând si e editată în chirilică, iar mersul pe drum al celor doi îl tin minte si azi, un fel de flirt misogin si totusi căldură.

Enigma Otiliei de George Călinescu

Eu mereu am fost Felix, am căutat Georgete si am iubit Otilii. „Enigma Otiliei” e o carte despre căutare si nicidecum despre găsire, e o carte care m-a ajutat să înteleg când mama spunea că fiecare fată se teme de termenul ei de valabilitate si că aleg să sclipească cât pot face asta chiar dacă dorintele lor ar fi cu totul altele.

Am văzut lumea ca Felix, am încercat chiar o dată să mă uit la film, dar nu am reusit deoarece nu-mi vedeam fata mea pe ecran.

Clopotnita de Ion Drută

Unii ar putea vedea aici lupta pentru istorie si patriotism, o încercare de găsire a valorilor nationale. Eu, eu vreau să văd Chisinăul cum era atunci, si cartea asta mi-a făcut o încursiune prin Chisinăul de altă dată, si mereu zâmbeam când mă gândeam că si eu am trecut pe acolo, dar e parcă ai trece prin două universuri diferite cu tangente minuscule. Copacul mare acolo unde este Memorialul si Lacul Consomolist în toată splendoarea sa, cu plimbări în amurguri si orăcăituri de broaste.

Dacă totusi nu vreti să o cititi toată, cititi prima jumătate, ar fi de ajuns să retrăiti toate acestea.

Frunze de dor de Ion Drută

Pentru mine probabil cea mai heart-touching carte a lui. Multe nu o să vă mai zic, doar o să vă las să cititi un pasaj din sfârsitul capitolului 26:
„S-a sfârsit totul… Si, Doamne, cum l-a mai iubit, cum l-a mai iubit ea.

O, soare blacanic revărsat peste văile si dealurile moldave, o, acele iubiri scurte, scânteietoare, istovitoare, când dintr-o nimica toată se adună foc si pară, gata fiind să înghită o viată de om, când inima e pururea gata să ardă în para acelui foc, când vine asa din senin neagra prăpastie si mâna celui îndrăgostit, într-un fel de nebunie a tineretii, caută să smulgă tot ceea ce a avut mai sfânt, si asteptând să moară împreună cu această mare durere, dar iată că face un pas, si încă unul, si soarta iar ne aduce de la o amară despărtire spre o mult prea dulce regăsire…

Două lacrimi măscate i-au ascuns umbra flăcăului, fata le-a sters repede, dar au răsărit altele două si mai mult nu l-a văzut. ”

Ion de Liviu Rebreanu

Sunt sigur că în liceu toti când auzeam de Ion era de parcă i-ar fi epilat cu ceară, totusi cartea rămâne una care mă face să meditez. Ion e o carte despre a face ceea ce vrei tu sau ceea ce trebuie, de a da prioritate vietii personale si a fi fericit sau celei profesionale si a fi fericit în doar sfera ca ti-o alegi. E o carte despre cum alegi să te comporti  cu o femeie si o carte despre adevărurile conjugale din Moldova, de acum, părerea mea.

O carte în care realizezi că dacă nu deschizi ochii când trebuie, ajungi la sapă de lemn, la propriu.

Adam si Eva de Liviu Rebreanu

O carte nu voluminoasă, despre suflete pereche, despre căutările din vietile viitoare, despre cum alegem totul să sfârsim pentru a reîncepe mai bine data viitoare. O carte care te poartă de la începuturile timpului până acum, pentru a realiza că pur si simplu iubesti.

E o carte de dragoste, o carte care îti dă o palmă si alegi să fii doar Adam sau doar Eva.

Nuntă în cer de Mircea Eliade

O conversatie de suflet dintre doi bărbati, o discutie asa cum multi au la o bere în care fiecare îsi povesteste cea mai înflăcărată dragoste. Fiecare dragoste cum a început si cum a reusit subit să se termine. O carte care te ajută să întelegi că pentru a iubi mereu există deadline, pentru că după asta dragostea nu mai e dragoste si iubitul e doar o amintire a tineretii.

O carte carte te înaltă si care te coboară si care în final te face să exclamezi: A naibii tu, Ileana!

Maitreyi de Mircea Eliade

Maitreyi în Dragostea nu moare, îti poti construi un tablou despre o dragoste văzută de Ea si văzută de El, care niciodată nu coincid, dar care sunt trăite cu aceeasi intensitate. Eu când o citeam si am citit ultimele cuvinte, încercam să caut pagini ascunse, cuvinte invizibile care m-ar ajuta să înteleg, pentru că mereu e asa, nu trebuie să întelegi totul, trebuie doar să simti.

Ora 25 de Constantin Virgil Gheorghiu (mulțumesc Gurdilă pt carte)

Ora 25 dacă o citesti te va face să vezi lumea total diferit, atât politic, social, cultural si în dragoste. Ora 25 e o carte despre o relatie la distantă, despre asteptare si despre regăsire. E o poveste cu diferite firuri narative dar care toate duc spre acelasi centru.

Ion a fost trimis în lagăr de evrei la români doar pentru că unul s-a îndrăgostit de sotia lui, apoi ca evreu la unguri, a fost trimis la un lagăr de unguri la nemti, apoi a reusit să fie soldat SS ca apoi să fie într-un lagăr de germani la americani, si trăind toate aceste schimburi de identitate cu dragostea si cu speranta că copii se vor mândri cu tatăl lor si cu speranta că îsi va mai vedea sotia, o sperantă ce te tine în viată.

Ora 25, nu e o carte despre ultima oră existentă, ci e o carte despre prima oră de după sfârsit.

Lista ar putea continua, dar vă urez lectură plăcută si un ceai relaxant.

Dacă aveti si voi ceva să-mi recomandati eu voi citi cu multă plăcere!

articol publicat pe allmoldova și ce ne face să citim găsim pe bloguvern

17 comentarii leave one →
  1. pulbermax permalink
    Decembrie 13, 2011 13:32

    Desi nu am citit chiar toate cartile nominalizate, recomand totusi, daca n-ai descoperit inca, sa citesti Viata pe un peron, de Octavian Paler. Carte care merita a fi citita doar pentru faptul ca nimeni nu-ti va putea reda nici macar aproximativ viata traita in rindurile ei…

    • Decembrie 14, 2011 00:09

      pusă pe listă:) mulțumesc:)

  2. Decembrie 13, 2011 20:06

    Invitatie la vals si scrisoare de dragoste, ambele de Mihail Drumes (eu leam citit pe fiecare timp de 2-3 zile)
    Lista frumoasa, mal ales carti de Eliade
    Trebuie sa incerc si frunze de dor

    • Decembrie 14, 2011 00:09

      vreu ș eu alea a lu Drumeș:) da frunze de dor its a must

  3. Decembrie 13, 2011 21:09

    frumoasa lista, Alex. eu recunosc ca am citit doar citeva din ele. dar lectura pt mine este una din placere supreme, este o stare, este un hobby, este ce vreau eui, viata nu ar fi atit de frumoasa fara lectura. Eu acum ma delictez cu lectura „Cititorului”.

    • Decembrie 14, 2011 00:08

      tare cute, da eu nuș cum merg pe mâna oamenilor și cum se spune că oamenii din juru nostru ne fac așa cum suntem, cărțile sunt doar o dovadă a influenței:)

  4. Decembrie 13, 2011 23:30

    2 de aici printre preferatele mele🙂
    fara recomandari cred ca cartile ca si oamenii ti se intilnesc in cale atunci cind e nevoie

    • Decembrie 14, 2011 00:08

      eu mereu am spus că pt fiece film și pt fiece carte este un timp anume când ea e perfectă pt noi, dacă grăbești sau recitești își pierde din valoare

  5. Decembrie 15, 2011 02:20

    Eu am tras un pui de bocet şi la „Frunze de dor” şi la „Clopotniţa”. Nu ştiu cine l-ar putea citi pe Druţă şi rămîne indiferent faţă de personajele lui.

    E superb.

    Must-ul toamnei mele 2011 e „Eat, Pray, Love” pe Elizabeth
    Gilbert – cartea pentru oamenii, care se învaţă să trăiască din nou. S-o ia de la inceput.

    Aici poţi citi impresiile mele postlecturale: http://www.aquarelle.md/blogs/babcinskaya/2011/09/29/eat-pray-love/

    • Decembrie 15, 2011 12:23

      eu m-am uitat la film. trebu de citit cartea, tu de unde ai luat-o?

    • Decembrie 15, 2011 15:41

      Filmul e fignea pe linga carte… sunt pierdute ft multe momente in film. Cartea mi-am cumparat-o, dar tu stii k eu citesc in rusa.

    • Decembrie 15, 2011 16:55

      aha. clar că scoate multe momente, ții minte când îți povesteam că Dragoste în vremea holerei filmu, parcă e galopam pa evropam.

    • Decembrie 15, 2011 17:31

      Daca ai posibilitatea – citeste cartea/
      exista si varianta masculina de Andrew Gotlib – Play. Drink. Fuck. Acea tot nu-i rea.

    • Decembrie 15, 2011 21:42

      interesant:) merci

  6. Decembrie 15, 2011 23:21

    dacă ai citit adam și eva de rebreanu , ești ”obligat” să citești si ”jar”. nu de alta, dar extraordinară carte.

    • Decembrie 15, 2011 23:44

      bun, notat, merci. nu întreb despre ce e, descopăr singur:)

Trackbacks

  1. Ce cărți de autori români citim? « VOXPUBLIKA | Platforma de comentarii, bloguri si analize a Publika.md

Butterfly sharing is caring

