Skip to content

TEDxYouthDay la Penitenciarul nr.2 Lipcani

Noiembrie 22, 2011

Am fost la închisoare. Locul unde a fi tânăr înseamnă a avea mai mulți ani de stat acolo. Directorul închisorii ne-a spus că rata de întoarcere în penitenciar sau în închisoare a acestor tineri este de 70%.

La Lipcani sunt tineri, adică au până la 18 ani, iar alții care depun cerere își pot ispăși pedeapsa aici până la 23 ani. Din start ni s-a spus că în sală vom avea tineri care stau închiși acolo mai mult pentru omoruri și violuri. Și nu știu dacă trebuia să-mi fie frică și să-i tratez ca pe niște extratereștri sau să mă uit la ei, la fel cum mă uit la cineva pe care îi întâlnesc prima dată.

Așa că eu am zâmbit. Au zâmbit și unii din ei, deoarece din ceea ce au scris pe foile ce le-am dat, ei au scris că vor să iubească, vor să fie iubiți, să se ducă acasă și să întemeieze o familie. Toți în suflet avem nevoie de dragoste și atunci când nimeni nu ni-o dă, e greu a ști cum să o oferim.

TEDxChișinău 

Eu am fost TEDxYouth Reporter, am scris săptămâna trecută un articol pe blogul oficial TEDx, așa că în ziua când toți erau în sală și aplaudau, eu eram la Lipcani și încercam să aduc ideile enunțate la Chișinău și în Nord. Cei ce au vorbit trebuiau să aibă și un impact acestor tineri.

Am fost cu Nastia Pociumban și Andrian Rusu, care a făcut și pozele. Interesant că Nastia era unica fată din clădirea în care eram, iar gardienii ne-au spus că nu li se dă voie să fie vizitați de fete. De asemenea ni s-a mai spus că tinerii de acolo învață diferite meserii, participă la competiții sportive și joacă meciuri amicale de fotbal sau volei cu echipe din Bălți. Iar în serile de Champions League, deși stingerea e la 22.00, li se dă voie să privească meciurile până la urmă.

La început le-am dat câte o foaie și i-am rugat să scrie pe ele ”Ce înseamnă să fii tânăr?” apoi din ele să facă avioane și să le arunce în aer. Majoritatea au zburat în Viorel Pahomi și Arcadie Cotruță.

La discursul Ionelei, am auzit primul comentariu din partea lor. Unul din ei a întrebat: ”Cum adică ai carte, n-ai sapă?”, altul i-a răspuns: ”Adică dacă îți folosești mintea cum trebuie, nu va trebui să prășăști pi deal într-aiurea”

Preferatele lor au fost discursurile lui Victor Berzan, cu roboțelul, aici ei s-au concentrat și nu au scos un cuvânt. Le-a plăcut Petru Scalețchi, și au râs la gluma cu teul, și s-au luminat la față când au auzit un pic de rusă a lui Grigori Alhazov.

În pauze, noi încercam să le punem ceva de pe youtube. Am încercat Snails și nu prea a mers, ne-am gândit la Cobîleanschi, dar nu știu cum atunci când ne gândeam ce să le putem, am realizat că noi chiar trăim într-o lume violentă  și ceea ce ne pare amuzant și interesant are doze mari de violență. Apoi le-am arătat clipul cu 9 martie și cântecul de la Jurnal, Moldova eu chiar te iubesc. Atunci până și cel mai încruntat pe față a zâmbit.

Oamenii care văd fețe zâmbitoare, zâmbesc și ei.

După masă, mulți s-au dus să joace fotbal, iar în sală au rămas doar 10, dar 10 care au ascultat și cred și sper că și acum unele idei îi mai bântuie.

Detalii tehnice și conducerea închisorii 

Ceea ce m-a surprins din start a fost amabilitatea conducerii și a gardienilor față de noi. Directorul ne-a invitat la el în cabinet la o cafea înainte de prezentare și după. Ne-a răspuns la orice întrebare i-am dat-o și i-a permis lui Andrian să fotografieze oriunde vrea el.

Iar când le-am spus că avem nevoie de chestiuțe, acesta a mobilizat toată închisoarea ca să fie totul în regulă. Și chiar nu-mi pasă dacă pe urmă ne-au vorbit că iată au venit copii ăștia pe cap, faptul că ei s-au comportat frumos în timp ce eram acolo, a însemnat foarte mult. Așa că nu am nimic rău de spus față de ei. Ba din contra, multe instituții ar trebui să ia exemplu.

Apoi atunci când nu mergea internetul fiecare a încercat să găsească soluții inventive pentru a rezolva problemele. Așa am unit stick-ul de fereastră prin 3 cabluri USB. Iar sub proiector am pus cărți de fizică de clasa a 7.

Și nu au comentat niciodată că asta nu se poate să le arătați, s-au asta nu trebuie de făcut. Iar eu chiar m-am simțit în siguranță acolo.

PS: Un băiat mi-a întins o foaie cu câteva website-uri și m-a rugat să intru pe ele. Printre aceste erau limononline, odnoklassniki, mail.ru, csonline, rap.md, faces.md, facebook. Eu nu știu dacă ei au acces. Dar în discuția pe care am avut-o azi cu Paula Erizanu, care a fost Reporter la un orfelinat, Paula mi-a spus că acolo, copii tot stau mult pe internet și pe rețelele de socializare. Și mulți își găsesc tatăl sau mama pe Facebook și eu nu pot să-mi închipui ce simt ei când văd asta.

De asemenea nu cred că îmi pot imagina ce poate simți un tânăr la Lipcani, care își pierde tinerețea în câteva sute de metri pătrați iar online văd ceea ce ar fi putut fi dacă nu era contextul în care erau.

Un băiat a scris pe foaia lui: ”Vreau acasă, m-am săturat tot să cad pe drumuri. Vreau o familie și vreau copii. Vreau să o văd pe mama”

Mulți, ajung acolo și din cauza că Moldova rămâne o țară tot mai singură și cu multe inimi frânte.

Mai multe poze vedeți pe pagina mea de Facebook. Și mulțumesc mult Nastiei și lui Andrian că au mers cu mine.

23 comentarii leave one →
  1. Noiembrie 22, 2011 14:28

    ce trist…

  2. Noiembrie 22, 2011 17:14

    E o realitate dureroasă dar cred că şi aceşti tineri trebuie îmbărbătaţi… cunosc apropo o violoncelistă care a dat o serie de concerte pentru cei închişi în penitenciarele din RM şi e un fapt demn de tot respectul! ps: şi voi îl meritaţi băieţi căci e frumos să faci ceva bun pentru alţii, poate mai puţin fericiţi…

    • Noiembrie 22, 2011 17:30

      mulțumesc

    • hmm... permalink
      Noiembrie 22, 2011 22:26

      Sa nu uitam totusi ca, nefericiti, sau fericiti, oamenii astia sunt in penitenciar cu un scop. OK, poate cativa din ei din greseala, erori ale sistemului, sau „erori”, dar majoritatea au omorat, la varstele lor fragede, apropiati de-ai lor sau poate de-ai nostri.
      Sustin reintegrarea lor in societate pe cat posibil, dar nici sa-i plangem nu consider ca e nevoie.

    • Noiembrie 23, 2011 00:23

      e adevărat ce zici, dar cauzele care i-au făcut să săvârșească ceea ce au săvârșit tot se ascund în societate

    • nadejda permalink
      Noiembrie 23, 2011 23:03

      cu regret asa e. daca acesti tineri ar fi primit suficienta dragoste de la cei din jur atunci cind au crescut, in primul rind de la parinti, sansele ca ei sa fi devenit victimile propriilor actiuni ar fi fost mult mai mici. ai punctat bine cind ai spus ca „Toți în suflet avem nevoie de dragoste și atunci când nimeni nu ni-o dă, e greu a ști cum să o oferim”, iar ei in mod special duc lipsa de aceasta dragoste fara de care reintegrarea lor in societate e practic imposibila

    • Noiembrie 24, 2011 01:37

      uneori a oferi dragoste pt ei se consideră o slăbiciune în acel mediu

    • nadejda permalink
      Noiembrie 24, 2011 22:34

      mm… nu prea inteleg ce ai in vedere. de catre cine se considera slabiciune si de ce? crezi ca ei ar refuza sa o primeasca fiindca daca ar face-o ar insemna ca sunt slabi?

    • Noiembrie 24, 2011 23:37

      după câteva comentarii auzite de la el. a spune ceva deștept – ești ucionâi. și asta nu e bine printre ei. deoarece un băiat după ce a fost numit așa, a încetat să mai spună ceva. așa încât și să arăți semne de dragoste, tot e ceva mai tabu

  3. Noiembrie 22, 2011 19:22

    Alex, poti sa ma contactezi pe mail, te rog? Merci.

  4. Noiembrie 22, 2011 23:01

    that’s awesome, c’ati mers la Lipcani. Dintre tinerii acestei tari, cred ca cei din penitenciar au cel mai mult nevoie sa auda despre vise, planuri de viitor, oportunitati si moduri de a trai diferite de ceea ce cunosc ei.

  5. Noiembrie 23, 2011 16:03

    Articolul e destul de ok. Bravo la baieti pentru aceasta. Dar ar fi ok daca sar putea de sensibilizat si mai mult opinia publica pentru ei, ma ghindeam ca uite vin sarbatorile de iarna…dar lor oare Mos Craciun le va face vreun cadou?….
    Pe linga aceasta la 30 noiembrie curent, la Teatrul M.Eminescu va avea loc un concurs de TVC intre echipele Penitenciarelor din RM. ar fi ok, daca sar face o publicitate si la acest eveniment.

    • Noiembrie 23, 2011 16:24

      fă eveniment pe Facebook cu toate detaliile referitor la 30 noiembrie

  6. Noiembrie 29, 2011 20:44

    Bravo că ai avut curaj să mergi .

    • Noiembrie 29, 2011 22:38

      de ce toți îmi zic de curaj?

Trackbacks

  1. Above and Beyond și încă mai departe! | papergirl moldova
  2. visiTEDx la penitenciarul nr 2 de la Lipcani « VOXPUBLIKA | Platforma de comentarii, bloguri si analize a Publika.md
  3. TEDx un eveniment tare miau pentru oameni super-mega-extra miau! | papergirl moldova
  4. Eveniment TEDx la penitenciarul nr.2 Lipcani « VOXPUBLIKA| Platforma de comentarii, bloguri si analize a Publika.md
  5. Ne pregătim de 4 iulie « TEDxLipcaniPrison

Butterfly sharing is caring

