Skip to content

J’anim’est Chișinău 2011

Noiembrie 7, 2011

De pe 3 până pe 6 noiembrie, Chișinău a fost plin de desene animate. Desene mai ușoare și de familie, desene cu mesaj și care te pun pe gânduri, desene ciudate, super ciudate și extrem de ciudat. Eu mi-am cumpărat abonament și am fost în fiece zi la proiecțiile festivalului Anim’est Chișinău 2011.

Dacă mi-ar cere cineva să descriu festivalul printr-un cuvânt aș spun: Roz.

De ce roz? Pentru că a fost ceva proaspăt pentru Chișinău. Pentru că s-a strâns lume bună și frumoase în sala de la Odeon (la anu sper ca celelalte cinematografe să observe cererea și proiecțiile să fie în mai multe concomitent). Pentru că persoanele care se ocupă de animație pot învăța și li se deschide o ușă spre altceva.

Apoi ca spectator vezi idei noi, încerci să percepi desenele animate nu dar ca ceva pentru copii. Desene ce pot transpune un mesaj în simboluri la fel de bine ca un film sau ca o carte. Desene ce te pot face să-ți schimbi felul cum priveai anumite lucruri, și desene care să te facă să ieși afară din corobșică.

Ziua 1, 3 Noiembrie: Crulic –Drumul spre Dincolo 

Deschiderea mi-a plăcut. Mi-a plăcut că au venit persoanele din România ce organizează festivalul acolo, mi-a plăcut că au venit persoanele ce s-au ocupat de animație la filmul Crulic. Astfel festivalul de la Chișinău nu a fost unul de mâna a doua și sunt sigur că la anul va fi și mai fain. Mi-a plăcut discursul consulului României la Chișinău.

Primul film mi-a părut reușit pentru deschidere, cu subiect serios, cu doză de ironie, umor și grijă. E cazul unui român ce a murit în Polonia din cauza carențelor sistemului. Ce mi-a părut interesant din ceea ce au spus creatorii, e că au obținut majoritar finanțare pentru un film ce luptă împotriva sistemului de la instituții de stat atât din România cât din Polonia.

Ziua 2: 4 noiembrie – Seara Franceză.

În această seara a fost filmul care m-a marcat din tot festivalul și care rămâne favoritul meu de anul acest: Persepolis. E povestea unei tinere din Iran ce trece peste o revoluție, război și învață și în Austria.

După acest film, am decis să ignor toate chestiile ce țin de naționalism, religie și alte chestii. Dacă nu putem fi în primul rând oameni ce să aibă grijă unul de altul, degeaba mai spunem că suntem oameni ce își iubesc Patria, limba și Biserica din care fac parte. Apropo cum zicea și Nata, festivalul a fost dublat în ambele limbi și rusă și română și materialele promoționale la fel, deși a fost organizat de români, și nimeni nu a făcut gălăgie. Concluzie: atunci când faci ceva frumos contează frumusețea și nu orgoliu.

Eu recomand filmul. Apoi mi-a adus aminte un pic de Stileaghi.

Al doilea film al serii a fost – Iluzionistul. A fost, aș spune, interesant și foarte profund, îl recomand. Concluzia e că magicienii nu există, contează noi ceea ce vrem să vedem.

Ziua 3:  5 noiembrie – Best of Anime

Ziua asta mi-a plăcut foarte mult, au fost prezentate cele mai bune animații de la festivalul din București, animații executate excelent, cu mesaj sau brainfuckers. Eu m-am distrat, preferatele mele vi le arăt la sfârșit.

Din păcate animația cu flamingo gay nu am găsit-o. Se numește Flamingo Pride, din 2010, Canada.

Apoi a fost filmul Despicable Me – un film de familie, și unul din puținele filme care puteai veni cu copii, adică au fost desene și pentru copii. Mi-a părut lejer și relaxant.

Creepy Animation Night

Cum îi ziceam la o prietenă, această noapte a fost pentru mine: Wtf, wtf, wtf, wtf, zZzzZzzZzZzzZzzzZz.

Dacă sincer m-a dezamăgit, deoarece eu chiar mă așteptam la ceva creepy. Poate că eu sunt mofturos la așa ceva, dar nu a fost nimic creepy în seara asta. Au fost câteva animații interesante și frumoase, dar pentru mine mai creepy și mai wow, au fost acelea prezentate în timpul zilei. Dacă unii oamenii au decis să vină doar la Creepy Night, pun pariu că au rămas dezamăgiți de festival, dar eu le-aș spune să-și schimbe părerea.

Unele animații, mai ales mexicane, au fost pline de simboluri, despre care dacă nu citești informație din biografia autorului sau comentarii, nici o pleașă nu înțelegi, vorba mamei. Cele care mi-au plăcut vi le voi arăta mai jos.

De ce nu-mi pare rău că am fost la anime, e că aici au fost arătate filmulețe care încă nu sunt pe net. 2 exemple elocvente și printre celea care au plăcut publicului sunt: Agape (cu spânzurătoarea) și Save the Rhinoceros (cu erecția de rinocer).

Altele interesante au fost The Ark, Nuklear Family și Chernokids.

Ziua 4: Noiembrie 6 – Filmul 9 

Ziua nu am fost că am fost la CUC. Totuși ziua au fost animații moldovenești, animații cu Guguță, și un prieten mi-a spus că a fost mai creepy decât la creepy night.

Filmul 9 mi-a plăcut, deși mi-a părut că seamănă mult cu Mad Max, Artificial Inteligence și filme din acest gen, futuristice.

Totuși este un film ce arată entuziasmul vieții, apariția noului și tănărului pe fundalul la vechi. Prostia și curajul de a schimba ceea ce nu poate fi schimbat, de a nu te supune regulilor și cel mai important de a nu-ți fi frică să greșeștu și să-ți asumi această responsabilitate.

Apoi ca închidere, organizatorii au fost foarte faini, și au chemat toți voluntarii pe scenă, apoi eu îi mulțumesc lu Dumitru Marian (autorul seriei de articole Mă Numesc Chișinău) că a adus Anim’est-ul și la noi.

Din recomandările și ce mi-a plăcut mie la festival:

1. Persepolis

2. External World. E povestea unui băiat ce învață a cânta la pian. Un brainfuck adevărat, mie tare mi-a plăcut.

3. Millhaven. O fetiță creepy, dar cântecul e fain.

4. I say Fever. Cântecul e tare fain și animația țeațea

5. Backwater Gospel. Despre Religie.

6. Out of the Forest. Despre Iepuri și cântecel cute.

7. Bottle. Despre Dragoste.

Știu că au fost mai multe faine, dacă voi ați văzut ceva fain, puteți să le lăsați în comentarii. Mie festivalul mi-a plăcut mult, aștept ediția de anu viitor unde precis eu iar voi avea abonament. Numai bine.

Și nu uitați să iubiți.

Surse poze: Animest de pe Facebook.

6 comentarii leave one →
  1. Noiembrie 7, 2011 11:15

    La „Competitia videoclip & advertising” de duminica, care a fost tot destul de interesant, mai ales partea a doua. De acolo cel mai mult mi-a placut “More Than A Feelin’” Secta Chameleon (feat. Judie Jay)

  2. Noiembrie 7, 2011 20:03

    Persepolis chiar e excelent film! Rupe orice stereotip legat despre arabi. Arata adevarul despre acesti oameni 🙂

    • Noiembrie 7, 2011 22:13

      eu am prieteni arabi, chiar și din Iran, și e adevărat

Trackbacks

  1. Chișinăul cu desene animate « VOXPUBLIKA | Platforma de comentarii, bloguri si analize a Publika.md
  2. Vizionare publicitate plăcută!

Butterfly sharing is caring

