Skip to content

All you need is LAV: Belgrad, Serbia

August 10, 2011

De multe ori pentru a ajunge undeva trebuie să treci prin foarte multă birocrație. Dar atunci când deja ajungi acolo, uiți totul și te bucuri de loc, de oameni și de ceea ce vezi acolo, și atunci înțelegi că orice efort se merită.

Și oriunde ai ajunge pentru prima dată și cobori din autobuz, tren, avion, ai sentimentul acela de împlinire, că wow sunt în Belgrad, sau Varșovia sau Oslo.

Apoi peste tot observi simboluri naționale, multe steaguri, cum sunt autobuzele și observi și oamenii. Tot ce e în jurul tău nou, iar tu faci dragoste cu acel nou, ce sperie dar și te bucură.

Belgrad-ul mi-a plăcut foarte mult, și când te gândești că nu cu mult timp în urmă totul era altfel în aceste locuri, era frică și era sânge. Anume în acest fel de momente realizezi că timpul trece și totul într-un sfârșit sau altul se așează și poate se termină.

Sun Hostel

Pentru că am ajuns cu 2 zile înainte de festival am stat într-un hostel. Și chiar era de genul ieftin, bun și mult în kilă. A costat 800 dinari pe noapte, asta 8 euro. Localizarea e foarte bună, te face să vezi multe lucruri, personalul excelent, te ajută cu orice, chiar mi-a desenat pe hartă un traseu turistic. Foarte curat și în primul rând plin de artă. Desenele de pe pereți, tablourile erau foarte frumoase și creeau o atmosferă specială.

Eu eram primul vizitator din Moldova de cât există hostelul, și am pus un pin pe hartă și le-am dăruit un leu pentru colecția lor de bani și asta m-a făcut să mă simt special acolo.

Acolo am întâlnit 4 olandezi, din orășelul Gouda (acolo se face acest cașcaval faimos) cu care am petrecut zilele alea. Eu îi întrebam dacă fetele de la ei din oraș sunt cheesy.

Cu dânșii am fost la Clubul Povetarac, care avea să fie locul meu preferat din Belgrad. E vorba de o barcă pe râul Sava, unde muzica e un mix din muzica de acum cu muzică veche și unele remixuri sunt tare faine. Dar cel mai tare mi-a plăcut că puneau și cântece rock, și atunci când toți săreau în același timp și barca se legăna, experimentezi un sentiment neobișnuit de plăcut.

Despre Belgrad

În Belgrad poți să bei orice, oriunde și oricând. Seara parcurile sunt pline de studenți și nu știu cum tot te simți în siguranță. O dată mă întorceam de la Povetarac pe la 4 dimineața. Și pe drum m-am întâlnit cu un sârb și 2 fete ale sale. El revenise în Belgrad după 25 de ani. Și acum locuia în Los Angeles, iar în acea noapte le arăta fetelor sale locurile tinereții sale. Și a fost interesant și eu să ascult poveștile lui și locurile care ni le arăta.

Revenind la băutură, dar unica regulă e că nu poți cumpăra nimic după 10 seara. Așa că din cauza asta sunt foarte multe proteste, iar unele gherete care ziua vând înghețată seara vând bere la preț dublu.

Belgradenii sunt foarte naționaliști, așa că ei preferă în special berea națională, așa că există 2 branduri mari concurente: LAV (leu) și Jelen (cerb). Mie mi-a plăcut foarte mult Jelen cu gust de lămâie, care costa 68 dinari. Dar ca bere obișnuită LAV e mai bună, așa că eu cu Hămuraru mereu ziceam: ”All you need is LAV.”

Apoi chiar dacă sârbii cred că ei beau foarte mult, nu cred că i-ar putea egala vreodată pe polonezi. Și când mă uit la aceste două națiuni, chiar nu înțeleg cum noi suntem pe primul loc.

Dacă le spui la sârbi că știi un pic de sârbă și ei te întreabă ce, și tu cu expresia necesară zici: U pichku materinu, s-ar putea să te alegi cu o bere. Apoi în Serbia nu zi Awesome, sau dacă poți număra în sârbă, nu spune 8, mereu să zici 7+1, deoarece 8 – осам, și ți se va răspunde Na kurcu te nosam, și sârbilor le va apărea amuzant.

Afară e destul de curat și nu am văzut boschetari.

Apoi la începutul străzii pietonale există un local în afara unei biblioteci, se numește Plato, și acolo seara poți bea o cafea, citi ceva și asculta muzică foarte bună live. Recomand.

Urban Art în Belgrad

De cum ajungi în Belgrad nu poți să nu observi grafitti și stencils din jur, mai ales că majoritatea sunt făcute foarte artistic și frumos. Așa că în primele zile pentru o bucată de zi eu vânam grafittiurile, și uneori în locuri care nu crezi că va fi ceva frumos, exact acolo e ceva ce te lasă cu gura căscată.

Apoi expoziția de văcuțe nu poți să nu o observi, și după ce vezi deja vreo 10, le cauți peste tot și chiar ideile de pe ele sunt interesante.

Pe strada pietonală, am văzut o campanie a muzeului de artă, unde erau expuse pe clădiri copii ale tablourilor celebre pentru a familiariza trecătorii cu arta și chiar are efect, practic lângă fiece tablou vezi vreo persoană ce citește informația de lângă el și nu contează persoana aia e sârbă sau turist.

Apoi pe strada pietonală se întâmplă fel de fel de lucruri. Era un băiat care cânta în spaniolă foarte frumos, iar un nene distra copii cu păpuși de la teatrul de păpuși, așa că, eu susțin crearea unei străzi pietonale în Chișinău, asta ar atrage o altă atmosferă de artă urbană.

Iar în castelul Kalemagdan, sunt bănci în forme de orice, favorita mea era una în formă de harbuz. The art you can sit on.

Apoi în altă parte de castel era o expoziție cu imagini din Polonia și din câte am înțeles se schimbă periodic cu imagini din altă țară. Dar pentru mine a fost și latura asta nostalgică, mă uitam la imagini și îmi aminteam de locuri și oameni, și despre Macarena din Cracovia.

Fetele sunt frumușele.

Kalemagdan

Asta se socoate partea orașului vechi – The Old Belgrad, practic de aici a început istoria acestui oraș iar de aici se deschide o panoramă superbă a orașului. Locul preferat e un copac de sus și sub copac e o bancă. Aș fi putut sta acolo toată ziua, foarte relaxant.

Belgradul e un oraș mare, partea veche și mai puțin veche poți să o parcurgi în vreo oră pe jos. Dar părțile mai noi, e mai greu, pentru că mai înainte erau diferite orașe dar pentru că Belgradul a crescut acestea s-au unit. Prin Belgrad trec două râuri Sava și Dunărea.

Taxiurile îs foarte diferite la preț, uneori pentru aceeași distanță poți să plătești 400 dinari sau 1100 dinari și nimeni din câți am întrebat nu știu exact cum poți să știi care taxi să-l alegi.

Dacă mergeți în Belgrad numaidecât mergeți la castel. Cred că asta lipsește Chișinăului, un monument de importanță majoră.

În rest prin Belgrad sunt foarte multe biserici și flori, care ca arhitectură sunt impunătoare. Și e cam greu să te rătăcești în Belgrad, mie mi-a părut foarte simplu să te plimbi chiar pentru prima dată, așa că mereu încercam să merg pe alt drum pentru a găsi chestiuțe interesante.

Cei mai buni burgeri

Am fost în multe locuri, dar paradoxal cei mai buni burgeri nu i-am mâncat în SUA, dar în Serbia. Sunt câteva Locuri unde se fac burgeri și sunt foarte gustoși. Îi prepară în fața ta și cel mai mic te poate ține sătul o zi întreabă. Costă 160-210 dinari (cam atât costă și unul mic din McD). Și după ce îți prăjesc carnea tu îți poți alege ce vrei ca burgeru să mai aibă îi el. Ceapă, varză, muștar, ketchup, vreo 3 feluri de cașcaval și alte mirodenii așa încât îți personalizezi burgerul.

Locul unde se făceau burgeri de lângă hostel se numea Mara și era la 30 de sec de hostel, iar locul de lângă căminul ISWIB, se numea Loki și era la 45 sec. Și dacă ajungeți pe acolo numaidecât gustați.

Exit Festival

Eu nu știam de ei, dar la Novi Sad în fiece iulie, se organizează un festival enorm de muzică și e super fantastic. După statisticile din ultimii doi ani am văzut că nici un moldovean nu a fost, așa că cine rupe lanțul vicios la anul?

***

Și uite așa vântul ne duce prin diferite locuri unde am vrea să revenim și totuși vântul ne duce mai departe, iar locurile ce le lăsăm în urmă mereu vor veni din urma noastră ca dulci fantome și veșnice amintiri.

4 comentarii leave one →
  1. August 10, 2011 16:05

    Lav mai bun decat Jelen, pljeskavica din Nis mai buna decat cea din Belgrad :D.. vacutzele tare ciotkie, da banca de sub copac de linga fortareatza, riurile de „diferite culori” care se amesteca )) shi vantul de acolo chiar rup… da, Belgradu’ e frumos

Butterfly sharing is caring

