Skip to content

Offline cu bloggeri – tehnică BTL de promovare politică

Iulie 11, 2011

poză Grigore Vieru

Întâlnirile politicienilor cu persoanele ce scriu pe portaluri sau pe un blog personal, începe a deveni un punct indispensabil în planul de relatii publice în campaniile din Republica Moldova. Această tendintă se va dezvolta atât pe directie comercială cât si socială. Un pas a fost făcut la Moldova ICT Summit unde au fost cinci bloggeri acreditati pentru eveniment.

Această practică aduce câstig oricărei părti implicate, atât a celor ce organizează, cât si a celor ce participă, dacă privim lucrurile pe termen lung.

Pe termen scurt poate fi mai putin sesizabil acest caz de win – win, dacă monitorizarea se face strict post-eveniment si comunicatorii văd că nu prea s-a scris despre eveniment, sau ceea ce s-a scris nu corespunde cu imaginea dorită de comunicator. În acelasi timp, pentru unele persoane care participă unicul avantaj poate fi că a mâncat sau a băut gratis.

Nu cred că cineva îsi schimbă radical viziunea doar datorită că a mâncat o banană sau a băut o bere. Iar să vorbim despre cine si ce a pus pe masă, si cine si cât a mâncat, din păcate, e o traditie moldovenească care se transmite din generatie în generatie. Si e pe atât de discutată, pe cât de irelevantă.

Termen lung

Persoana-cheie

Politicianul/Compania/Institutia care organizează evenimentul beneficiază în primul rând de stirea în mediul online că s-a organizat un asemenea eveniment. Aceasta stârneste speculatii si în acelasi timp prezintă intrigă pentru cei ce nu au fost acolo, asa încât la al doilea, al treilea offline s-ar putea să ai mai multi participanti decât ai invitat.

Iar contactul stabilit, ulterior poate duce la rezultate mai bune si o acoperire pe bloguri mai benefică, deoarece se creează un precedent după care se poate măsura o evolutie sau o involutie a imaginii.

poză vieru.org

De asemenea factorul uman contează foarte mult. Dacă cineva a venit si a discutat  fată în fată, sau a stat în fata persoanei-cheie si a auzit ce are de spus, probabilitatea de a obtine o îmbunătătire a imaginii fată de persoana aceia creste. Se stie că e mult mai usor a critica pe cineva pe care niciodată nu l-ai văzut. Odată stabilit contactul, atitudinea paricipantilor va fi mai rezervată. Se strică anumite stereotipuri create de media si mediul în care persoana dată activează si se crează anumite demo-versiuni ale stereotipurilor proprii.

Persoana-cheie, are posibilitatea de a convinge prin retorica sa câtiva lideri de opinie, desigur nu de la primul offline, ci prin actiunile care le face după, dacă s-a tinut de cuvânt, dacă si-a îndeplinit promisiunile si dacă contactul cu aceste persoane se mentine. Să nu fie just one-time deal. În acest fel o mini-imagine creată la câteva offlineuri, se preschimbă într-o mare imagine la nivel online.

Offlineurile, la fel nu se organizează, la acest nivel incipient, doar pentru a obtine articole pozitive în blogosferă si de a transmite o idee vitală către oameni. Offlineurile servesc pentru organizatori un instrument eficace de a vedea ce anume vor si ce asteaptă bloggerii de la ei, de a vedea unde se creează confuziile de imagine, astfel pe viitor să se lucreze anume la aceste puncte de imagine. În acest fel se va crea o analiză Before si After, ceea ce ar avantaja persoana-cheie. Se spune că prima imagine trebuie să fie bună, dar nici prea bună, pentru a lăsa loc de crestere.

O atmosferă mai degajată, informală apropie oamenii, asa încât persoana-cheie nu e doar persoana de la Guvern sau CEO Companiei X, ci e si persoana ca si oricare altă persoană, o imagine pământească a ei, astfel încât se obtine acest contact fără intermediari între persoanele cu functii importante si bloggeri. Combătând astfel imaginea negativă a birocratiei si a proverbului că „până la Dumnezeu te mănâncă sfintii”.

Participanti

Participantii pot da întrebări directe si stiu că anume persoana-cheie a auzit ceea ce el a întrebat, iar răspunsul de asemenea este direct. Participantii pot primi informatie off the record, care ar rezolva anumite dileme informationale pe care le au.

Participantii fiind prezenti la offlineurile mai multor persoane-cheie îsi pot crea mai usor puzzle-ul mintal al situatiei, atât politice, cât si sociale. Si se poate observa usor tendintele care pot apărea.

Dacă participi si a doua oară, si a treia oară la un offline cu aceeasi persoană-cheie, poti compara retorica acestuia si poti reverifica anumită informatie de două ori direct de la sursă, si vedea dacă există diferente de adevăr. De fiece dată vii mai documentat si te simti mai în apele tale în discutie, si stii că poti continua ceea ce ai început si data trecută. Iar întrebările devin mai îndrăznete, mai argumentate si mai provocatoare.

De asemenea participantii mai văd cine mai vine la aceste evenimente, dacă sunt anumite persoane care coordonează discutiile într-o anumită directie si dacă persoana dată e neutră sau intentionat face asta. Poti vedea dacă ceilalti si-au schimbat opiniile si părerile de la un offline la altul si cum anume. Există vreo schimbare atât în retorica persoanei-cheie, cât si a celorlalti participanti.

Participantii, cu timpul câstigă o anumită putere atât la nivel propriu psihologic, de genul „Eu dacă vreau pot să o fac scrum acum pe persoana-cheie”, cât si la nivel de lider de opinie care prezintă echidistant ceea ce a fost la acea întâlnire mai mult sau mai putin secretă.

După offlineuri ajung să se supravegheze unii pe altii, bloggerii – persoanele-cheie, iar persoanele-cheie – bloggerii. E mult mai usor a controla pe cineva care stii că e împotriva ta, decât pe cel care nu stii că e împotriva ta.

Desigur avantaje si dezavantaje există încă foarte multe, si voi asta stiti. Dar ce părere aveti despre offlineurile care se organizează? Pe cât sunt ele de motivate si pe cât de relevante?

Articol publicat pe allmoldova

No comments yet

Butterfly sharing is caring

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: