Skip to content

Victor Zamă

Iunie 14, 2011

Victor probabil este cel mai luminos om care l-am întânit vreodată, și asta nu pentru că are bucle de aur sau soarele i se refletează în chip. Vorbesc de lumina interioară, e un om cu care vorbești și îi simți sufletul. În Yoga ne ziceau că asta e faza curățeniei interioare și apropierea de Divinitate. Și Victor chiar inspiră.

De când l-am întâlnit, l-am considerat mentor în ceea ce fac și cum fac, și chiar este un model pentru oricine, deoarece după întâlnirea cu Victor viața ta nu va mai fi niciodată la fel. Chiar dacă în ultimul timp vorbim rar, ne vedem rar, mereu când trebuie să iau o decizie mă gândesc, da oare Zamă ce ar face, da oare Zamă ce mi-ar zice și asta mă face să aleg de cele mai multe ori corect.

Noi cândva la Grupul de Studiu Biblic aveam o vorbă, că orice om trebuie să fie True, autentic, adevărat, sincer și aș spune că Victor e cel mai True din câți am întâlnit.

Domnul Zemos

Aș spune că l-am întâlnit foarte aleatoriu, în timp ce îmi luam pașaportul de la Agape de după vizita din United Kingdom, atunci el m-a invitat la un meci de fotbal și la o tabără creștină. Atunci era 2007, atunci încă nu aveam permis de conducere și atunci nu știam la ce facultate voi depune actele, iar până să mă duc în USA, septembrie 2009, cred că îl vedeam pe Victor săptămânal. Așa că din ceea ce sunt eu acum, el are o mare influență.

Așa au fost 2 ani în care am fost la studiul biblic a lui Zamă, unde am întâlnit oameni foarte importanți pentru mine acum: Claudia, Gaia, Ruslan, Victor, Mihai Clapaniuc, Ion Clapaniuc, Dan și Sașoc.

Ani în care am fost și Moș Crăciun pentru copii, și profesor de engleză pentru copii mici și îi învățam culorile în schimbul la bomboane. Ani în care mi-am clădit scara mea de valori, sau mai bine zis aranjat. Ani în care am fost la Oastea Domnului și am aflat foarte multe despre Dumnezeu și despre ce zice Biblia.

Ani în care l-am observat și pe Victor și am văzut cum crește Mia, fetița lui, și cum a apărut Matei, băiețelul lui. Și cum e relația lui cu Lili, soția lui.

Ani în care am putut cânta Eu sunt fericit cu Gailand-ul, și Zamă ce-i cu viața ta cu ZamăTV și mânca răsărită la lumina lumânării și face duș cu apă rece cântând, la taberele de vară.

Am fost la el în sat, la Glodeni și i-am văzut familia, și am umblat cu uratul pe acolo, iar de Crăciun în Chișinău, ne duceam cu colinda pe la spitale. Tot cu el am sărbătorit Crăciunul, ca să mă duc a doua zi cu coarne de ren la examenul de Introducere în Științele Comunicării, să fiu nedormit de o noapte și să iau 10.

Victor a fost persoana care a fost alături de mine, de mămica și Victor, după ce ne-au intrat în casă și ne-au jăfuit, și m-a ajutat să-i demostrez mămicăi că există miracole de Crăciun. La fel Victor a fost cu mine la aeroport să-mi iau geanta pierdută și trimisă în Chișinău, după ce am revenit din USA.

Nu țin minte când Victor nu m-ar fi încurajat, și nu ar fi glumit cu mine.

O Zamă de Cuvinte

Acum Victor a terminat masteratul în teologie, și nu cred că ar exista un părinte mai potrivit pentru spovedanie decât Victor Zamă

Ce mi-a plăcut mereu la Victor e că putea să se adapteze la orice grup din care făcea parte și să vorbească pe limba noastră, și impunea respect prin felul lui simplu de a fi, fără a ni-l băga pe gât și insufla.

Când te saluți cu Victor deodată simți că ești important în ochii lui și îi place să vorbească, să vorbească despre tine, cu tine și despre ce vrei tu. Deasemenea să vorbească despre ceea ce se întâmplă în jur, mereu înainte de studiul biblic vorbeam despre ce se întâmpla în Moldova și în afara ei. Despre Jafurile de pe Arlionak, despre Paradele Gay, despre Alegeri, sau despre Examene, orice era la tema zilei. Deasemenea îi plăceau întrebările mele CUC. Și Victor e mereu gata pentru a încerca ceva nou, chiar și mate-le meu.

Și poți atinge cu el orice subiect oricât de controversat nu ar fi sau oricât de tabu, și la fel mi-a plăcut dezbaterea de la o conferință de primăvară: To have sex before marriage or not. Poate că el nu prea a fost fericit că a câștigat echipa care opta pentru sexul înainte căsătoriei, dar mi-a plăcut că a avut curajul să pună în discuție acest subiect și desigur e benefic asta.

Mai bine să discuți și singur să cântărești dacă merită sau nu, decât pur și simplu să taci și să faci.

De la Victor am învățat să pun accent pe credința care o am și nu atât pe ritualuri (deși poate asta nu a fost intenția lui). Mereu țin minte definiția credinței care ni-o zicea el, care sper că mi-o va lăsa comentariu la acest articol.

De la Victor am observat importanța de a fi corect oriunde, oricând și cu oricine, și nu contează convingerile politice, sociale, culturale, religioase sau sexuale. Capacitatea de a fi om și de a trata pe ceilalți la fel ca pe tine, prevalează la orice.

Apoi tot de la Victor am înțeles ce înseamnă că tot de ce avem nevoie de Dragoste, dragoste în toate, dragoste pentru persoanele cu care interacționezi, în munca ce o faci, dragoste în cuvintele ce le rostești. Apoi Beatles a reconfirmat și eu ce observ în jur reconfirmă asta. Iar dacă există dragoste, atunci nu încalci nici una din cele 10 porunci.

Unul din cel mai grele lucruri în ziua de azi, este capacitatea de a iubi, și de a fi pro ceva. Noi toți urâm și suntem contra la totul. Eu nu fac excepție, sunt contra la foarte multe lucruri, și de aceea încerc să fiu pro. Și să dăruiesc un cât pot eu din dragostea mea, cred că asta și înseamnă Acasă la Fluturaș.

Mereu l-am respectat pe Victor și cred că îl voi respecta, și vreau să știe că apreciez mult efortul lui și investiția sufletească și spirituală pe care a făcut-o.

Deci Victor (ca să mă adresez direct la tine), TU nu ești un accident!

23 comentarii leave one →
  1. victor permalink
    Iunie 14, 2011 16:08

    Frumoase amintiri maestre. Abilitatile tale iti permit sa faci multe lucruri interesante. Ms mult pentru cuvintele de apreciere. Am ceva de invatat de la tine si sper sa pot gasi timpul si modalitatea cit mai des sa arat apreciere pentru cei care au avut un impact in viata mea. Iti doresc sa mergi inainte, sa mergi frumos si poarta credinta in Dumnezeu oriunde nu ai fi.
    articolul tau imi amplifica acel regret ca nu prea gasim timp sa mai bem un ceai impreuna. Apropo…am doua cani noi. Tre sa ajungi la noi sau vin eu cu canile la tine:) Ai grija de tine si hai sa incercam sa ne vedem vara aceasta.
    referitor la teologie…inca sunt la cursurile de master si chiar acum invat pentru examene. Iata un citat din cursul de Misiologie: ” Noi ortodocsii trebuie sa fim liberi sa respectam libertatea celorlalti, in timp ce dovedim ca adevarata libertate se afla doar in adevar. Poate ca nici un alt ideal sau idol nu este mai puternic in societatile moderne si postmoderne decit libertatea. Si poate ca nimic nu este mai prost inteles si mai prost folosit decit ea. Nu doar democratia, ci si adevarul crestin este imposibil fara libertate.”
    Gata cu pauza…inapoi la invatat.
    Doamne ajuta!

    • Iunie 14, 2011 17:47

      Uuuuuuuuuuu căni noi, sună intrigant:)

      Și cu plăcere, apropo, dar tu atunci la ce scriai teza? și mulțumesc pt citat:) și baaaaftă, eu tot acum examene de stat ș licență:)
      lască mă eliberez și eu și tu prin august și ne strângem la tine la vilă la un harbuz:)

      Binecuvântări!

  2. Alex Rabei permalink
    Iunie 14, 2011 16:32

    well done Alex, i’m proud of you jmurik:) >:D<

  3. nadejda permalink
    Iunie 14, 2011 22:32

    este o mare binecuvintare sa ai o asemenea persoana care sa te inspire si sa te ghideze in viata! eu nu il cunosc pe Victor, dar din descrierea ta imi pare intr-adevar o persoana foarte luminoasa si demna de tot respectul 🙂

    • Iunie 14, 2011 22:40

      Așa și este:) Și e o persoană care chiar merită so o cunoști

  4. Andrey's Live Travel Journal permalink
    Iunie 14, 2011 23:38

    miar fi interesant sa ma intilnesc cu victor!..daca zici ca e atit de luminos atunci prezenta lui e deajuns

    • Iunie 14, 2011 23:51

      Dacă vrei te invit vreodată când mă văd cu el:)+

  5. victor permalink
    Iunie 15, 2011 10:09

    bai fratilor, ia nu ma ridicati asa la statut de sfint ca sa nu ramineti dezamagit. . apropo de Victor luminos… s-ar putea sa vedeti ceva lumina reflectat de pe chelia mea. Zilele acestea mi-am implinit un vis….m-am ras si acum e multa lumina pe chelia mea 🙂
    deci nu ma mai ridicati in slavi ca sunt un om de rind …dar cu chelie luminoasa. Un lucru de laudat este sotia care poate impresiona prin diferitele mincaruri si prajituri gustoase. Asa ca toti cei care vreti sa ne vedem cindva cel putin ve-ti avea un beneficiu ( ceva gustos ) …. Asa ca hai sa planificam un ceai cu ceva gustos cindva in august . Numai sa nu fie ca la fata care a invitat la ziua ei pe Facebook si au venit 1400 de oameni. 🙂 Sa cunoasteti binecuvintarea lui Dumnezeu va dorec!

    • Iunie 15, 2011 10:59

      Păi de chelie eu am menționat indirect:)) Și nu vor fi 1400, da câți prieteni am eu pe Facebook:)) Bun spor la învățare și ne vedem în august!

  6. Cristina Rabei permalink
    Iunie 26, 2011 14:12

    Am fost de două ori la taberele organizate de el, este un om cu adevărat deosebit. Mereu mi-l amintesc cu zâmbetul pe buze şi oferind tot ce are mai de preţ!

  7. Alina permalink
    Iunie 27, 2011 13:59

    Siiii dragut, Mr butterfly!!! imi dau seama ce mare fericire sa stii ca ai participat la fericirea cuiva! Ramai, Victore, un exemplu si continue sa faci cel mai bine ceea ce faci! Apreciem ceea ce esti si ceea ce faci!

  8. Noiembrie 9, 2011 17:46

    si eu ma bucur mult că îl cunoscpe Viktor si mai ales că este pământeanul meu :)!!!

    • Noiembrie 9, 2011 17:48

      Cubani, Cubani, Glodeni 🙂

  9. myina permalink
    Noiembrie 13, 2011 17:27

    Si de ce dau abia acum peste acest articol 🙂
    Multe salutari d-lui Zama!!!

    • myina permalink
      Noiembrie 13, 2011 17:45

      p.s. La multi ani!!!

    • Noiembrie 13, 2011 20:52

      Habar nu am:)

  10. Noiembrie 14, 2011 23:16

    Victor, eu sunt nespus de bucuros ca am un asa cumatru,care tot ce face o face din suflet si ii insufleteste si pe cei din jurul sau. Succese mari in continuare.cum.NICU

  11. Noiembrie 14, 2011 23:18

    La MULTI ANI!!!!!!!!!!!!

  12. Noiembrie 14, 2011 23:19

    tot eu am fost cumatrul tau,de pe calculaturul surorii mele.Colea

  13. Aprilie 15, 2015 20:57

    D-le Zama! Comunicînd cu colegii în cadrul Simpozionului Internaţional „Valori moral-spirituale în educaţie” organizat de IŞE am aflat momente din activitatea D-stră. M-a surprins ideea despre tabăra de odihnă.Iertată să-mi fie îndrăzneala, căci mi-aş dori mult ca cel puţin fiica mea (11 ani)să se odihnească în spirit creştin. De e posibil, vă rog să mă anunţaţi…

Butterfly sharing is caring

