Skip to content

[Bere Chișinău] La mulți ani ecologici!

Mai 30, 2011

poză Ion Grosu

Eu nu cred în coincidențe, deci sunt aproape sigur că Efes Vitanta Moldova Brewery a așteptat ziua mea de naștere să lanseze un proiect ecologic. Și eu le mulțumesc pentru surpriza asta. La petrecere a venit și lume cunoscută (Ion Grosu, Alexandru Gurdilă, Nicolae Apostu și Cornel Gandrabur) și lume necunoscută, dar eu m-am bucurat de prezența fiecăruia.

La petrecere am avut pretzels și bere Chișinău din plin, dar nu asta e important, e important că se fac pași mai mici, mai mari în domeniu ecologic. Oamenii să fie mai responsabili și mai curați și să înțeleagă că nu primarul trebuie să le rezolve problemele, ci trebuie ca cetățean să nu creezi aceste probleme, incluzând și domeniul ecologic.

Mi-a mai plăcut că evenimentele sunt acompaniate de pungi de pânză. Mama are deja 4, 3 i-am adus de la Moldova ITC Summit iar una de la Bere Chișinău. Mișcare blogovenească începe să dea roade.
Punga de la Bere Chișinău are compartimente speciale pentru sticle, pentru ca atunci când te duci la picnic să te duci cu 3 sticle pline, iar când să te întorci să le iai goale pentru a le arunca în containerul special pentru sticle de plastic.

Colectăm pentru că ne pasă!

Campania inițiată de către Bere, este cea de a depozita PET-urile (sticlele de plastic) în containere speciale, instalate inițial în centru Chișinăului pentru testare, împreună totuși cu containerele de același tip instalate prin Chișinău de către compania ABS.

Eu când eram în Nebraska, și cumpărai apă minerală, sau bere (după ce am împlinit 21 ani), atunci dacă întorceai sticlele înapoi practic ți se returna undeva 50% din valoarea inițială, adică cumpăram 20 sticluțe de apă cu 2.30 $, și înapoi 1 $ și asta pentru mine ca student era destul de convenabil.

Apoi Kaiser mi-a povestit că atunci când era la concert în Germania și cumpărai bere, lăsai 1 euro pentru pahar, dacă aduceai paharul înapoi ți se returna banii, și ceea ce consider eu că e destul de fain, mai ales după ce am văzut gunoiul lăsat în urma Vadului lui Woodstock.

La petrecere s-a discutat că companiile care încearcă să facă astfel de campanii ecologice se tem de șarlatani, și de aceea nu motivează oamenii să arunce sau să recicleze sticlele, pentru că unii profită de asta și fură sticlele din containerele amenajate. Eu cred că totuși ar trebui, containerele în primul rând nu sunt atât de pline încât să se fure doar de acolo, deci cei care vor încerca să facă bani din asta vor trebui să caute sticle de plastic, deci le vor lua de colo de unde le vor găsi: parcuri, urne, stradă, alei, sau blocuri de locuit, și dacă se întâmplă asta se merită banii investiți în ei.

Pentru că se știe că nimic nu e gratis în lumea aceasta. Apoi cred că acest fel de contaiere ar fi tare frumos și eficient dacă ar fi amplasate în locurile unde oamenii de obicei se duc la picnic (pădure buiucani, vasimiorcă, și alte locuri care în urma studiului de piață vor fi găsite potrivite).

Apoi ce nu mi-a plăcut că s-a discutat mult, mult și iar mult despre problemele de la noi din Moldova, că nu putem face asta, că nu există un sistem în care am putea recicla ca lumea acasă, despre banii de buget și alte chestii, și se incearcă de a găsi piedici și motive pentru care să implementezi un proiect de genul acesta este inutil. Cred că cineva care încearcă să lanseze vreun proiect au genul acesta de discuții încă din perioada de brainstorming, și dacă a trecut de acea etapă atunci înseamă că cei ce vor să facă ceva au găsit o cale să o facă.

Dar mie ele îmi plac că sunt, deși poate părea inutil, îmi place încăpățânarea că se încearcă, că trecem de lucrul că oamenii la noi sunt niște porci și nu respectă nimic, și probabil că și containerele vor fi furate, și totuși și dacă. Roma nu a fost construită într-o zi și de aceea este un long-term investment, chiar dacă ar dura 50 ani sau mai mult pentru a fi așa cum sunt acum multe țări dezvoltate, atunci e ok.

Dacă ne vom opri mereu doar pentru că e inutil, atunci nici în o sută de ani nu vom ajunge unde ne-am propus. Așa că respect și mulțumesc pentru bere.

Eu îs awesome pentru că arunc chiar și biletul de troleibuz la urnă, iar geanta îmi este plină de hârtiuțe de la Halls. Și acum voi fi awesome pentru că voi arunca sticlele de plastic nu doar în containerul de lângă blocul unde eu trăiesc dar și acolo unde le voi vedea!

Dragă urnă tradițională de gunoi, tu deja nu-mi vei mai vedea sticlele de plastic!

PS: Iar în Honduras se construiesc și case cu sticle din plastic!

poză Nicu Apostu

No comments yet

Butterfly sharing is caring

