Skip to content

Descrierea Moldovei Reloaded

Iulie 2, 2010

*Așa să fie clar din start, acest post va fi subiectiv, si din prisma backgroundului meu recent, asemenea anumitor sentimente antagonice. La fel nu generalizez desi vorbesc la general. Asemenea ma includ si eu pe ici pe colo in tipajul ce urmeaza, dar de cele mai multe ori eu il identific si incerc sa-l rectific. Multe din cele ce le voi spune nu sunt caracteristice poporului nostru si oarecum sunt si mai generale, dar totusi.  Nu ma astept la nici o faima internatioanala sau premii Nemtesti de la vre-un institut, nu stiu de care, precum Dimitrie Cantemir. Ma intreb daca el ar fi avut blog ce ar fi scris pe dansul.

Studiu de Caz: Obtinerea vizei la Consulatul Român

Asa, in cele ce urmeaza eu voi vorbi despre moldoveni. Despre oameni, si ce caracteristici am observat eu in sejurul meu de 10 zile pe listele si in jurul consulatului român. In prima caracteristica fara bold, voi zice ca in acest articol voi fi si eu ca moldovenii, deobicei vedem si scoatem in evidenta tot ce e negativist, lasand pozitivul un pic mai la spate si il facem mai putin mediatizat.

  • Noi ne plictisim repede

Cred ca asta e valabil si la un nivel mai general al conducerii statului si nu numai. La consulat nici o zi nu e la fel. Azi intri pe liste si nimeni nu incearca sa intre fara rand. Apoi dupa cateva mii de oameni trecuti, oamenii se plictisesc si incearca deja a boicota listele si a intra asa cum vor.

In fiece zi se observa diferite tipaje de lider pe acolo. Sunt oameni care pot tine sub control multimea si aceasta respecta randul. Sunt altele care nu pot. Dar din fiece dimineata totul incepe de la inceput.

Azi au fost cineva care i-au putut controla, dar acestia au ajuns pana la punctul cand sa dea estafeta si in loc sa se continuie procesul acesta face restart si ordinea precedenta caut-o de unde nu-i. La fel cred ca si cu Guvernele, stau un pic incearca sa faca si sa construiasca ceva, trec 4 ani, dau din mana zic la revedere si totu incepe in foaie alba practic eliminad tot ce a fost anterior.

  • Rabdarea nu e punctul nostru forte, mai ales cea colectiva

Presupun ca degeaba avem noi proverbul ala „Cu rabdarea, treci si marea”, din cate observ noi ne-am axat mai mult pe partea 2 a cestui proverb. Adica treci prin orice si oriunde la propriu.

Nu putem noi rabda si gata. Nici listele nici nimic. Si once in a while dam buluc, in turma si calcam totul in picioare, din frica de nu a reusi ceva. Se intampla si in primele zile de admitere la facultate, unde oamenii se taie practic pur si simplu pe acolo si pe la consulat.

In acest context, 7 aprilie a venit oarecum dupa un scenariu logic. Ne plictisim, nu avem rabdare, marsaluim ca pe timpul lui Suleiman-Pasa, pe unde trecand nelasand nimic utilizabil in urma, apoi mai simtim ca toti ne fura.

  • Avem paranoia pagubasului

Ne comportam de parca toti ne fura sau ar vrea sa ne fure. Ceva nu a iesit cum trebuie, inseamna ca cineva o platit pentru asta si de aia nu e asa. Ca daca cineva citeste listele asta precis ia bani si baga persoane de-ale lui pe lista. Asta e valabil si pentru orice fel de concursuri, avem gandirea ca locurile mereu is cumparate, ca ne fura, ca cineva precis nu vrea ca noi sa nu fim pe acolo. Nu zic ca unele chestii partial is adevarate, dar ele nu sunt generale (cred eu din exp. mea)

  • Suntem cei mai buni creatori ai Utopiei

Mereu avem solutiile si stim cum am face ca totul sa lucreze struna, ba chiar am putea inventa foarte usor un perpetuum mobile. Stim toate rezolvarile, stim ce ar fi mai bine pentru noi si lumea asta in general. Sa fie dupa noi, planeta demult ar fi salvata. Nu am avea foame, nici probleme ecologice sau razboaie. De ar fi dupa noi, demult am fi colonizat Marte-ul.

Dar problema este ca solutiile sunt doar la nivel imaginar si al propunerilor. Si ne plac foarte mult „daca-urile”. Daca ala nu ar fi facut asa, acum ar fi asa. Daca ala ar fi zis asta atunci ar fi fost asta.

Si mereu expunem ideile noastre, dar faptul noi nu suntem obisnuiti sa implementam noi ideile noastre singuri, asteptam sustinere populara si in cel mai bun caz, daca toti ar face ceea ce zicem noi, am incepe si noi sa facem ca ei. Ne-a ramas inca radacini de comformism, si sa fim ca lumea si in rand cu oamenii.

Si mereu cand suntem in mijlocul unui haos, stim cum ar fi mai bine, dar nu facem nimic pentru ca nimeni nu ar face nimic, si de ce sa fim noi cioara alba. Cat am stat langa consulat, am auzit o multime de scenarii cum am face ca procesul sa fie mai rapid si mai comod, unde lumea sa se respecte si alea alea. Dar pe naiba, degeaba incercam eu joi, sa-i rog pe oameni sa nu ne impingem ca animalele si sa facem un pic de ordine, toti mi-au raspuns ca nimeni nu va face nimic.

Toti erau de aceeasi parerea ca totul e useless, si ba chiar vorbeau intre ei ca, ce pot face ei. De ce oare in probleme de rezolvare, gandim minimalist ca, ce pot face eu. Dar in rest totul e colectiv?

  • Ne place sa spunem ca avem drepturi

Pentru fiecare „A avea dreptul” inseamna a fi lasat sa faca ceea ce il doare capul si doar pentru dansul. Si mereu avem dreptul sa trecem si sa strigam la cineva. Si bagam ca argumente democratia, apoi zicem ca democratia e aiurea caci cu drepturile astea e un haos total.

The state of nature a lu Hobbes, e ceea ce numim noi democratie. Dar nu stiu de ce nu intelegem ca drepturile sunt limitate, si ca ele apartin mai multor oameni. Adica tu nu poti intra si leza dreptul meu doar considerand ca asta e dreptul tau. Cam asta incerca sa ne invete domnu Lescu la Liberatatea de informare (pe care apropo tot l-am vazut la consulat).

De cele mai multe ori uitam ca drepturile includ si responsabilitati, si ca inainte de a ne cere drepturile sa avem obraz.

  • Cand avem instincte animalice, ne place sa chemam Televiziunea

Ieri chiar vorbeam, ca atunci cand oamenii se comporta salbatic, e gresit a spune ca ne comportam ca animalele, pentru ca ele au un fel de ordine, card, cireada, stol, anyway.

Totusi atunci cand observam ca totul scapa de sub control si cel de alaturi impinge, si urla mai mult ca mine, chemam televiziunea, ca sa ne arate cum ne impingem la televizor, sa lasam telespectatorii sa joace rolul de juriu si asa poate am avea sanse sa castigam disputa cu cel de alaturi.

Asa e mai mereu, ne placem sa fim salbatici in direct. Ieri, cele mai salbatice rascoale si daramari de garduri si de a ajungere pe usita de la consulat a fost cand toate camerele erau pe multime. Si Publik, si Pro-TV, MD1, sau Prime, asa din cate am auzit ca au venit.

O fi asta vre-un ritual a ceva, de noroc si voie buna oare? Deocarece am obsevrat aceleasi chestii la admitere in 2008.

  • Ne place sa ne simtim foarte aproape unul de altul

Poate imi ve-ti scoate ochii ca am venit cu ideea de persoanl space din state, dar asa e. Noi oriunde, ne place sa ne respiram in ceafa celuilalt, ca sudoarea noastra sa faca un mix, si sa fim fund in fund, san in san. Cred ca asta drives us on, nu stiu, posibil.

Cred ca totusi realizam ca planeta noastra devine din ce in ce mai neincapatoare, asa ca incercam sa obtinem genele astea de a fi multi pe un metru patrat, asa incat pentru generatiile viitoare sa nu fie nici un fel de problema si sa nu lesine cand nu mai au aer. Si degeaba se spune ca faceti cativa pasi in urma si sa facem loc. Mereu credem ca in acest fel vom face loc pentru altii sa intre inaintea noastra. Incercam sa pastram pozitiile desi astea nu ne duc nicaieri.

  • Nu ne plac oamenii care incearca sa faca ceva

Inamicii numarul 1, la consulat sunt oamenii care voluntar decid sa citeasca listele. Si eu inteleg de ce aleg eu asta, pentru ca as alege-o si eu. Asa simti cel putin ca ai un control daca va mai ajunge randul la tine sau nu. Dar de restul aia sunt priviti ca cei mai mari banditi, care numai bani au.

Daca cineva incearca sa faca ordine, oamenii foarte repede il inchid, de cele mai multe ori legandu-se de argumente sofiste. De varsta de exemplu, cazul meu. Sau de limba, cand cineva vorbitor de limba rusa incearca sa propuna ceva, multi il scot si il trimit si ii zic ca nu are ce cauta el, rusofon, la consulatul roman.

Daca sincer, eu eram chiar solidar cu rusii de acolo, pentru ce acuzatiile ce li se aduceau, oare erau intemeiate, si ca un rus nu se poate duce in Romania, sau viceversa?

Oricine ar fi incercat sa faca ceva, era privit ca persona non-grata, si ar fi putut fi sfasiat de multime. Iarasi conformism.

  • Ne place sa fim pe lista dar sa nu le respectam

Chiar Vlada Ciobanu, vorbea despre liste si ca ne placem sa facem liste. Mereu cand incercam sa ne ordonam, scoatem o foaie, un pix si hai sa facem o lista. Dar exista un punct. Si cel ce face lista si cel ce se inscrie stie ca nu le va respecta.

Cel ce le scrie, spera ca in felul asta, oamenii vor crede in liste, asa incat persoana ce face listele va intra mai repede undeva.

Persoana care se inscrie, stie ca cel ce face lista crede ca ei cred lista, asa incat cei cu numere al de .4500 si mai mult. Asta vorbesc si la admitere si la consulat. Se vor lauda, ca cica, uite am fost al 4000-lea si am intrat printre primii, asta ar incerca sa arate cat de smechera e persoana aia si ca stie sa se descurce.

  • Regulile nu sunt pentru noi

Nu degeaba avem expresia „Regulile sunt facute pentru a fi incalcate”. Pentru ca o urmam intocmai. Aici chiar de a trece la verde, de a nu face mizerie in jur, sau a intelege ca trebuie de inchis telefonul cand ajungi pe teritoriul consulatului.

Chiar daca domnul de acolo ti repera de o multime de ori ca trebuie sa faci asta, si in jur peste tot semne cu Nu fuma, sau nu folosi telefonul mobil. Pentru noi semnele asta sunt pentru cei prosti si slabi de inima si caracter.

Apoi cand nenea vine si te prinde cu mobilul, te alunga din consulat, tot el ii „mrazi” si „p*d*r”.

  • Probabilitatea de a fi vinovat cu ceva, e mereu exclusa

Noi niciodata nu gresim. Noi facem totul corect. Scrim BAC-ul pe 10, aducem toate actele, raspundem tema la perfectie, doar ca controlorii is aiurea si ne pun 7 la BAC, cei de la consulat, nu stiu ce nu li-o placut si m-o intors inapoi sau profesorul ala are „zub” pe mine si de aia „vrea sa ma pravaleasca”.

Noi nu putem recunoaste ca am gresit si ca ne facem vinovati cu ceva. Oare ne lipseste responsabilitatea, sau societatea nu recunoaste pe cei ce gresesc si daca ai gresit cu ceva, te faci cel mai mare pacatos fara nici o sansa de reabilitare.

Si mereu cel de alaturi e vinovat, ca din cauza ta se intampla toate astea, noua ne place mereu sa gasim Tapi Ispasitori, si daca am gasit putem dormi linistiti noaptea.

  • Adoram sa ne comparam intre noi

Atata timp cat cel de alaturi nu e atat de bun ca mine, lumea asta e perfecta, dar in caz ca cel de alaturea devine mai bun. Mereu il improscam cu pietre si il coboram la nivelul nostru si mai jos.

Noua ne place mai mult sa dam pe cineva jos decat sa urcam si sa-l intrecem pe linie dreapta. Nu e important pentru noi sa castigam, dar sa-l facem pe celalalt sa piarda. Asta 1.

2. Daca vedem ca nu putem intrece nici pe linie dreapta, nici sa dam jos pe cineva, incepem sa ne plangem si sa-l invocam pe Dumnezeu de ce a fost asa rau cu noi. Oare cu ce i-am gresit.

La consulat aici, sunt oamenii care dorm langa consulat chiar daca acolo este lista sau care vin si fac tot posibilul el sa intre primul.

***

Lista ar putea continua, dar zic sa va las pe voi sa mai ziceti ceva de bine sau de rau, pentru ca noua ca oameni ne place sa barfim, asa ca de ce nu?

***

Bun daca vorbesc eu de Consulat la mine, eu is bucuros, am reusit sa depun, dupa mai bine de 10 zile, si multe ore fara mancare, bautura si toaleta acolo.

Am reusit sa intru de 3 ori, in 3 zile consecutive. Primele 2 ori dupa lista (fara sa cumpar nimic sau sa dau bani cuiva), a 3 oara, cand consulatul a decis sa-i primeasca pe toti cei ce erau in fata lui.

Am scos 4 extracte bancare, din care cu 1 am intrat de 2 ori.

Si acum pot sa uit de experienta de acolo. Dar sper sa primesc viza.

Si cu asta pun, punct!

PS: Daca cineva din cititori se recunoaste in vre-o poza din acest articol, si doreste ca aceasta sa fie inlaturata, imi spuneti

10 comentarii leave one →
  1. Andrey's Live Travel Journal permalink
    Iulie 2, 2010 13:25

    well, eu cred sa pui si pe europeni sa stea in rinduri enorme si cu liste cu timpul vor ajunge si ei la asa comportamente bizare. In bataia asta de joc imi pare normal oamenii sa devina mai putini „umani”…

  2. Andrey's Live Travel Journal permalink
    Iulie 2, 2010 13:26

    Tin minte cind era G8 summit in Italia….si pe citeva zile controlau pasaportul la intrare si iesire in Italia…si sau creat rinduri la vama…..ce galagie au facut la televizor si cit de tare erau stresati oamenii…da sai pui asa in rind..in soare…cu liste si alte nebunii…

    • alex permalink*
      Iulie 2, 2010 13:47

      Adevarat Andrei!, de parca cineva ar face experimente.. si totusi.. oamenii nush cum s-au obisnuit si cand se duc acolo, ei stiu ca sunt gata sa uite si de obraz si de respect:( aiurea experiment social

  3. Lilian permalink
    Iulie 2, 2010 17:10

    iarasi i-a prins timpul pe români pe neașteptate. în România ninsorile vin pe neașteptate, la fel cum vin inundațiile și rândurile la ambasadă. nimeni nu bănuia că vara va crește numărul celor ce vor solicita vize. respectiv, nu reușesc să facă față din cauza numărului mare de solicitanți

    din cei peste 22 mln n-au găsit un om sau doi care ar veni aici să mărească puțin capacitatea de prelucrare a cererilor. sau cel puțin să stea un om cu pix și foaie, căruia i s-ar subordona soldații de la poartă și care ar permite intrarea doar a celor de pe listă

    un sistem electronic de programare a rândului nu costă bani nebuni. exemplu este secția de pașapoarte din sectorul Râșcani sau cel ce era la Moldcell

    țin să cred că majoritatea ar prefera o viză acordată contra plată, dar în condiții umane. însă asta nu se înscrie în PR-ul de doi bani al României cu vize gratuite

  4. Lilian permalink
    Iulie 2, 2010 17:11

    p.s. oamenii puși în țarc au șanse mai mari de a deveni animale

    • alex permalink*
      Iulie 2, 2010 23:07

      Lilian, e cam la fel ca si in Regele Mustilor, cand cineva este plasat in conditii inumane, oricat de instruit si educat nu ar fi se transforma in un animal.

      Sistemul electronic e binevenit, ba chiar si contra plata dar fara nervi ar fi comod

  5. Lina permalink
    Iulie 5, 2010 14:14

    si cind ma gindesc ca tre sa merg si eu curind acolo….Peste cite zile ti-au zis sa vii dupa pasaport? Oare e rapida procedura de acordare a vizelor…

    • alex permalink*
      Iulie 5, 2010 17:17

      eu ma duc pe 12… si sper sa am viza

  6. leraprimavera permalink
    August 6, 2010 18:07

    eu cam m-am dezvatat de cozi de astea fara rind, pentru ca unde si nu te-ai duce (Fr si Be) la intrare este un aparat care da bilet cu numar pe el si la fiecare ghiseu este ecran pe care se afiseaza numarul chemat la ghiseu.
    Problema apare cind coada se formeaza pentru a lua bilet din aparat :)))))))) oamenii devin la fel de nerabdatori ca si peste tot. sau poate aceasta impresia s-a creat din cauza ca acolo unde am vazut fenomenul era o mare parte din imigrati din tari diverse… africane si Europa de Est…

    • alex permalink*
      August 6, 2010 18:59

      probabil, eu cred ca orice persoana supusa anumitor circumstante are sanse sa se comporte la fel, si asta nu conteaza in ce anume

Butterfly sharing is caring

