Skip to content

Shocktober

Octombrie 10, 2009

euSunt sigur, ca multi cred ca atunci cand pleci sa inveti undeva peste hotarele propriei tari, nu ai motive sa nu fii fericit. Nu ai motive sa ai momente de tristete sau dor. Nu ai motive pentru ca pentru multi esti in Paradis. Si ce obiectii mai poti sa ai cand ajungi undeva unde altii doar viseaza. Dar ce vreau sa spun, cu toti suntem oameni. Acasa fiind sau undeva departe. Avem cicluri care se repeta. Avem momente cand suntem sus. Si avem momente cand chiar am vrea sa renuntam la tot pentru a ne intoarce. Nu pentru ca ar fi aiurea acolo unde esti, dar realizezi atunci legatura cu locurile tale, unde poti pasi si sa nu te simti strain. Unde altii raman surprinsi de ceea ce faci si cum faci, si nu, tu nu intelegi de ce unii fac una si nu alta, de ce e asa sau nu e asa.

La universitatea in MD multumita Anetei Gonta, invatai cei ala soc cultural. Etapele lui. Stiti atunci cand inveti chestii de astea, spui, ca ei… numa aia fara minte pot sa aiba soc cultural, ca cica eu niciodata nu-l voi avea daca voi fi in situatia respectiva. Mei, ce increzuti suntem cand invatam despre ceva ce e pretutindeni, se intampla oricui, si tot nazuim a crede ca noi suntem speciali, si e putin probabil sa ni se intample si noua. Si cand spun asta nu vorbesc doar de soc cultural, insa de orice alt lucru sau fenomen.

Totusi, uneori luptand impotriva curentului, poti intelege necesitatea acestuia.

Oriunde te-ai afla, si oricat de multi nu te-ar invidia si nu ti-ar reprosa ca esti in Paradise, oriunde, Londra, Bucuresti, Beatrice Nebraska, Missoula Montana sau Lyon. Oriunde, mereu va exista sentimentul ca You are in the HELL part of HEAVEN!

Si ca sa deschid un nou ciclu, repet ceea ce eu mereu spun. De foarte multe ori, stii unele lucruri, stii cum vor evolua si in ce se vor transforma, stii ca va trece, dar oricat de multa stiinta nu ai avea, nu poti simti lucrurile astea asa incat faptul ca stii, nu iti ofera prea multa salvare, si asa te trezesti fiind iar in momnete de slabiciune sufleteasca, nostalgie, dor, regrete.

O trecut o perioada de cand nu am prea zis ca facui in HAMerica, initial voiam sa numesc articolul asta, Cred ca m-am ingrasat, dar asta nu ar fi reflectat decat o parte din ceea ce spun. Va fi si asta articol lung, adica pentru cei ce vor sa citeasca, si nu doar pe diagonala. Stiti, eu cred ca scriu articolele astea mai mult pentru mine decat pentru oricine, si nu pentru a ma lauda sau chestii, dar pentru a imortaliza anumite amintiri, ce pe urma sa-mi faca pielea de gaina.

Prima saptamana de Scoala

Cum mentionam anterior am trei cursuri: News Writing and Reporting, Marketing Communications, International Relations.irex

Imi plac orele de aici, colegii sunt intre varste de la 18 la 60 de ani, si sala unde te afli e foarte variata, de exemplu la cursul de RI, suntem studenti din tari ca: Moldova, Georgia, Tadjikistan, UK. USA si Native American. Si e placuta diversitatea asta. Si e placut sa inveti cand langa tine sta o femeie de 40 de ani, iar in fata ta cineva de 18. Imi place diversitatea.

Profii is buni, adica imi plac, se simte o mai mare conexiune cu studentii, poate ca si numarul studentilor la un curs e mai redus ca in MD, dar se simte. Si daca ii rogi ceva iti intra in situatie, totusi atata timp cat respecti regulile ce ti le impun in silabus, daca nu, poti fi tu si nu stiu cine, iti taie din nota, aci e practica de a scadea procente.

Cel mai in apele mele ma simt la RI, poate ca acolo ma simt conectat si cu restul lumii. Adica profa intelege daca ii vorbesc de North Koreea, sau UE, despre votul Veto din cadru Nato, sau sansele aderarii cuiva la o structura, daca ii zic de Andrea Merkel, sau Silvio Berlusconi. Si desi mai clachez la capitolul terminologie politica in engleza, si nume de abrevieri de organizatii in engleza, eu stiindu-le in romana, uneori pare dificil a le explica. Totusi daca credeti ca asa ma face sa-mi taca cleanca, gresiti. Imi place sa vorbesc chiar daca unoeri unii nu inteleg accentul meu sau eu ce vreua sa spun. Eu incerc sa explic cum nu ai da.

La News Writing nu-mi prea place, ca profu gandeste mai mult local, ca si tot ce e aici. LOCAL, adica I’m an American, i don’t give a damn about rest of the World. Posturile de televiziune toate aici sunt locale sau americane. Nimic, nimic international. Stirile sunt doar alea conectate de America si doar din perspectiva pozitiva americana. Nu-i de mirare ca americanii se cred stapanii lumii. Din aceasta perspectiva, adica fiind aici, tind sa am simpatie pentru Rusia, pentru ca doar asa se poate contrabalansa chestia asta in lume. Adica, sunt de pareea ca lumea trebuie sa fie multipolara, pentru a exclude un oarecare Monopol, in fine chestii politice.

Si fiind america, chiar te simti izolat, de parca ai fi un naufragiat, si pentru a afla ceva despre restul lumii, astepti mesaje din sticla. Totusi nu renunt eu mereu a da exemple din politica externa a SUA. Si am o placere acuta, sa ridic mana sau sa incep ceva prin a zice, dar in Moldova uite asa se intampla, da in Moldova, oamenii asa procedeaza. Stiu ca la multi nu le pasa de altceva, dar faptul ca le ating urechile cu chestiile astea, ma fac sa ma simt precum as lupta impotriva sistemului.

Cred ca ma descurc eu, am mult de citit, mult de facut. Totusi ce am invatat eu de cand sunt student. Atunci cand ai multe de facut si te gandesti la toate in acelasi timp, atunci crezi ca e imposibil a le realiza si pierzi mai mult timp amandu-le pentru nu stiu cand, decat a incepe a te gandi la cate unul in parte si a realiza. Si atunci chiar nu pare mult.

Party American

ymca20color20logo1Aici e partea cum am distrez eu pe aci. Iaca in primul rand mam inscris la YMCA, cu 22$ in 3 luni si poti sa te duci cand vrei, si sa faci ce vrei intre Inot ( aici se include piscina, jacuzzi si sauna ), Sala de forta si Fitness. Eu acum incerc sa ma invat a inota, cam cu pasi de vraghiutza inainte, dar imi place.

Apoi intr-o cladire aici, este masa de Pool ( American Biliards ) unde ma duc si joc, sincer ma consideram jucator mediocru, dar fiind aci, inca nu am intalnit pe nime cu care sa nu joc si sa nu castig, adica nu ca as fi imbatabil, dar daca cineva ma castiga o data atunci eu la sigur de 2 ori la batut. Orice ar fi, am realizat ca biliardu poate fi o metoda excelenta de ati face noi cunostinte. Acum cand ma duc in sala aia, toti zic: Watch Out, Alex is Here. Si cand ma vad prin colegiu, unii imi zic, vino seara sa jucam, eu m-am antrenat si de data asta precis te bat. Stiit oricat de aiurea nu ai juca, atunci cand te simti sigur pe tine, iti iese tot ce-ti propui. Si acum sunt un fel de Guru, daca nu joc si ma uit la vre-un joc, apoi multi imi cer sfatul cum sa loveasca. Sincer, uneori fazele pot fi atat de ridicole, totusi asta nu te face sa-ti pierzi din fire si actionezi asa cum sar cere de la tine. Si interesant e ca de multe ori sfaturile is bune, iar cand nu iese asa cum am zis eu, ei considera ca ei au facut ceva aiurea si de aia nu le-a iesit.

Fusei si la bowling, interesant, dar multe nu prea pot sa spun, doar ca mi-a placut ca a fost gratis, ceea ce in MD, cam greu de simtit.

teen-drunkSpre sfarsit de mini-capitol. Petrecerile Americane. Orice ati crede, parerea mea e ca sunt oribile. Adica, bun inteleg, sa bei e ilegal, inteleg. Inteleg ca toti beau, dar oameni, daca tot beti faceti-o ca lumea, adica mai mancati ceva. Dar nu, bei bei bei bei bei. For God’s sake, sa inventat zakuska. Si oricat de mult nu as fi vrut sa beau o bere, pur si simplu nu am vrut pentru ca nu e dupa regulile mele.

Imi lipsesc felul cum noi cica ne distram. Imi lipsesc schimburile de carte, uno, offlinurile, cucu, chiar si andy’s pizza. Imi lipsesc incercarile unora de a ma face sa beau vodka. Pentru ca si chiar daca era vodka, mancai ceva. In rest ce, oameni care vin cu scopu de a dormi pe sub masa, oameni cu scopu de a arata cat de super tari sunt daca beu multa bere si apoi nu-si aduc aminte ce au facut si cu cine s-au culcat.

Eu mai bine stau in campus si joc Domino, pe care mi l-am cumparat cu 68 de centi, sau Jenga. In fine, eu zic ca nu-mi place mie, nu zic ca e rau sau e bine, fiecare cu perceptiile lor de a se distra.

Cina Internationala

Un eveniment, de la care am primit o satisfactie imensa, atat din punct de vedere cultural, intelectual, social cat si personal.

Deci am fost la o cina in Lincoln, cu genericu schimb de sisteme de educatie din tari ca: Argentina, Armenia, Ucraina, Turkmenistan, India, Bangaldesh, Senegal, Haiti, Azerbaijan, Columbia.

ArgentinaEu am stat la masa Argentinei la inceput. Acolo erau 2 profe de engleza din Argentina. Erica si Laura. Eu mai mult am vorbit cu Erica, poate ca era mai tanara si totusi mai deschisa spre conversatie. Mei, sincer va spun: CITITI, CITITI si inca o data CITITI. Reading connecting people.

Nu stiu daca poate fi ceva mai interesant pentru mine la o cina, sa vorbesti despre literatura, asta dupa ce treci peste anumite clisee de a incepe o conversatie. Adica prin a mentiona prin ce se enumera tara ta ce are si ce nu are. In fine. O carte, un autor poate fi echivalentul la un pahar de vin bun, sec. Prin deschiderea ce ti-o ofera. Am vorbit despre Marquez dar in primul rand despre Borges. Am dezbatut motive si chestii. Sunt sigur ca pentru multi asta nu inseamna distractie. Dar pentru mine a fost un schimb imens cultural. Apoi vorbitam intr-o spaniola schioapa despre ameircani. Si cum pun ei accent pe cantitate si nu calitate. Fiecare cu socul lui cultural.

BangladeshDupa cina, ne-am dus in foaier si acolo fiecare tara avea masa ei, si puteai sa te duci oriunde si sa asculti prezentarea. Eu am fost la: Bangladesh. Mi-au placut oamenii aia, multe obiecte nu aveau prin ce sa-ti enuanteze tara. Dar si-au pus cateva chipiuri cu drapelul Bangaldeshului si am inceput a vorbi dspre ce intrebam noi. Pei uite la faza asta a cinei, mi-am permis sa vorbesc cat incape si sa nu permit nimanui de langa mine sa ma dezabata. Si conteaza mult cat stii despre alcineva si cultura cuiva, pentru ca atunci cand arati anumite cunostinte, se creaza o legatura si astfel persoana ta iese in prima plan si ti se ofera timp exclusiv pentru emisie. Tu ai avantaju sa intreb chestiuni mult mai profunde si ceva ce chiar nu stii sau sa dezbati  probleme ce te intereseaza. Dupa asta am vorbit un pic cu niste baieti din Senegal, i-am intrebat daca au monede si aia rusinati, deja ma invitau sa trec pe la hotelu unde stau sau sa le zic unde ar putea sa-mi trimita moneda.

turkUrmatoarea masa a fost Turkemnistan, sincer aici am vrut sa intru in politica si sa dau intrebari incomode, dar m-am limitat in a intreba chestii mai provocatoarepentru cultura musulmana. Ba chiar le-am facut pe cele 2 domnisoare sa cate imnu Turkmenistanului. Api ultimele minute le-am vorbit in rusa. Aici la masa asta langa mine a stat o americanca. Ashley, care surprinzator pentru mine stia cateva fraze in rusa, dar cel mai important unde e Moldova si care e capitala Moldovei cu o pronuntie f0arte aproape de Chisinau, asa cum il pronuntam noi.

Urmatoarea masa fuse India, aci am vorbit despre educatie, caste si rolul femeii in societate.

Am sfarsit cu Columbia, aci vorbitam despre fotbal, cocaina si telenovele.

La sfarsit m-am ales cu Una moneda din Bangaldesh, Una moneda din Turkmenistan, Una moneda din Columbia si cu 5 rupii din India. Si cu cateva poze, care vor aparea mai tarziu pe facebook.

international%20dinner

Mancare si Colegi de Camera

Iaca, eu deja gatesc. Nimic special, mai mult mancare studenteasca dar totusi, e placut sentimentu ca tu ai grija de tine. Raman fidel ceaiului si inca mai mananc junk-food. Stiti cred ca am descoperit de ce lanturile se numesc Fast Food, asta e pentru a masca numele de Fuck Food. Orice ar fi mi tot mii dor de mancarea din Moldova.

historic SexColegii de camera is tipici ameircani, dar is de treaba. ala care sta cu mine in camera. E Darren, abia a absolvit liceul, incearca sa se evidentieze si sa para macho, vorbeste mult de felul cum el se Fuckuieste like monkeys.

Kyle, genu de baiat care incearca sa para rau atunci cand e pe langa fete si se crede casanova, si se lauda foarte multe cu performantele sexuale.

Apoi Josh, baiat ce ailalti doi il consider mai ciudat, dar e cel ce il vad mai aproape de mine. Folosesc calculatorul lui,. imi permite si imi place muzica ce o asculta. CEilalti doi asculta mai mult country. Si sustine echipe sportive ca si mine. in fine pentru dansu cica mai tot e MLIA ( adica My Life is Average)

Si uite asa sunt deja 17 zile de cand ma aflu pe continentu americii de nord, imi lipseste borta aia de Moldova, pe care multi o numesc ca i dont even imagine ca this country exists. Sau genu, aaaa , esti din una din tarile alea secrete, despre care nimeni niciodata nu stie.

Totusi de oricate ori am ocazia vorbesc despre ea, o laud si stiu ca exista locuri mult mai frumoase in lume, si da vreau sa le vad, dar asta nu inseamna ca nu vreau sa ma introrc acolo unde am vazut prima data lumina soarelui. In fine intre timp la mine

SaShokul Cultural Continua!

16 comentarii leave one →
  1. Octombrie 10, 2009 23:17

    sa stii ca ma gandesc des la tine desi nu prea comentez si nu iti prea scriu. be good si bate americanii😀 >:D<

    • alex permalink*
      Octombrie 10, 2009 23:20

      stiu dear:) Multumesc >:D<

  2. Octombrie 10, 2009 23:23

    CEilalti doi asculta mai mult country.

    adica country ii ca un fel de manele?😆

    • alex permalink*
      Octombrie 10, 2009 23:46

      nu pre…e muzica de cowboy…sunt cantece bune…dar…eu prefer soft roku;)

    • Octombrie 10, 2009 23:57

      naaa, stiu ca sunt foarte frumoase melodii, dar eu intrebasem mai mult ca sens

    • alex permalink*
      Octombrie 11, 2009 00:01

      nu as plasa country in categoria manele…candva mie chiar imi placea country cand eram oprin a 6…imi placea dinamica cantecului Rednex Cotton Eye Joe

  3. Octombrie 10, 2009 23:48

    mai, lasa gruzu deoparte, o sa vina shi timpul cucului cu pianka la andys dupa (eu pun)… tu amu profita de ce-i acolo shi nui la noi…. nafig s te gyndeshti ca vrei inapoi cynd shtii ca oricum vii peste cyteva luni😉

    • alex permalink*
      Octombrie 10, 2009 23:54

      arincik…asta nu eu…asta socu cultural…si de ce crezi ca eu nu profit…asta e starea mea launtrica…ce de afara…im like american smile all the time…:(

  4. aurelybaxan permalink
    Octombrie 11, 2009 14:17

    ma bucur pentru tine cum esti daca poti
    scrie pe mail …

  5. Maria permalink
    Octombrie 11, 2009 17:36

    nais🙂
    mă bucură mult că ai reuşit să răzbaţi, profită din plin studiile🙂 bravo:)
    am şi eu visurile mele aşa că-mi face plăcere cînd cineva povesteşte despre realizarea visurlor lor🙂
    cum o fi, cu impresii bune sau rele, bagajul e enorm😉
    sh dacă sincer…credeam că American Pie îi „doar” un film😀

  6. Octombrie 11, 2009 19:50

    welcome !!:)
    home sick???😉
    getridoff🙂 and enjoy it life of student🙂
    some music 4 my village :):)

  7. Andrei Fornea permalink
    Octombrie 11, 2009 21:00

    Comentarii gasesti si in grup, nu uita sa raspunzi🙂

  8. doina permalink
    Octombrie 16, 2009 22:46

    asha ma bucur ca n-am fost eu unica care n-o ramas cu capul plin de how fantastic america is…I hope youre fine, eu pana m-am intors inca eram in cultural shock…si asa ca ce simt au acum sa zic..lume, trezirea..moldova e si ea pe pamant, si nu-i mai rea ca alte parti… si la urma urmei, nu tot noi o facem asa cum ne place?
    hug and God bless you
    xxx

  9. Eugenia permalink
    Octombrie 17, 2009 22:12

    Ei nu? Si inca cum….:D
    Nu-mi imaginez nici o zi departe de tarisoara asta mica si mumoasa…:)

    • alex permalink*
      Septembrie 21, 2010 21:49

      si aica ai fost si tu in USA

  10. Victoria V. permalink
    Octombrie 23, 2009 08:07

    Mai Alex, mai bun umorist ca tine nu stiu. Citesc acum si ma tavalesc pe jos de ras. „mai mancati ceva” „borta de Moldova”.

Butterfly sharing is caring

