Skip to content

Leii de la LipCannes și Ying Yan

iulie 6, 2012

Nominalizări.

Cel mai bun discurs.

Artur Bufneac. A încercat să le explice tinerilor de la Lipcani că schimbarea vine de la înțelegerea unor principii împotriva cărora nu există victorie pe termen lung. Iar dacă mergi împotriva lor te distrug. Artur a avut un trecut plin de evenimente unde s-a simțit învingător, până când nu a înțeles că de fapt el era cel ce pierdea. Acum are 3 copilași frumoși, o soție frumoasă, iar băiatul lui care în curând va avea 27 ani, este mândru de tatăl lui.

Tinerii de la Lipcani probabil l-au simțit pe Artur, dar nici nu l-au simțit. Pentru că tinerii sunt încă la vârsta în care cred că la ei totul va fi diferit. Așa cum noi nu credem când cineva ne spune de dragoste, carieră și lucruri care pe urmă vor fi demne de Captain Obvious, dar care acum ne cheamă să nu ne conformăm cu ele. Da poate la mine va fi diferit.

Totuși ceea ce i-a dat credibilitate lui Artur a fost că nu a zis că cunoașterea lui Dumnezeu i-a schimbat viața, am impresia că ei asta foarte mult aud acolo.

Yan Feldman. A fost persoana care cam a încercat să strice planurile băieților când vor ieși. Yan le-a spus că nu au nevoie de parfum de 200 lei, de pașaport străin și 200 lei pe cont la telefonul mobil. De asemenea Yan i-a făcut să înțeleagă că de fapt în închisoare se cheltuiește cu ei mult mai mult decât ar avea ei bani să o facă în libertate.

Așa vor fi 2 categorii de persoane, care vor avea mereu un acoperiș deasupra capului, gratis. Și alții care nu vor avea un acoperiș, dar cu plată.

Sunt sigur că mulți își vor aminti de Yan, când nu le va mai rămâne bani. Eu m-aș bucura să se găsească vreo unu care să-i demonstreze lui Yan că după ce iese va putea trăi o viață cinstită și să poată să-și permită orice ar vrea. Yan le-a zis așa cu 2400 lei cu care ies, ar trebuie să cheltuiască: 500 pt locuință, 400 pt telefon, 150 pt igienă personală, 50 pt deodorant, vreo 300 pt haine, vreo 100 pt lucruri mărunte, 100 pt documente și ce le rămâne pt mâncare. Și să lase fumatul.

Elena Zuza Am impresia că atunci când Lena vorbea, toți se gândeau la ce fel de relații au ei în penitenciar. Și ce fel de relații vor ei să aibă. Cineva a strigat că nu e bine să ai dușmani și că dușmani nu trebuiesc. Asta m-a făcut să cred că ei asta văd în jur, în oricine ar veni la ei: dușmani. Și uneori am impresia că dacă spui că venim cu pace, nu prea îi conving pe ei, și pentru că e greu, ceilalți spun că nimic nu e eficient.

Dar trebuie să înțelegem, ei sunt dușmani pentru multe alte persoane, iar pentru alții ei mereu vor fi vinovați. Unde ne sunt prietenii?

Vitalie Eșanu tot a vorbit, dar el nu se nominalizează că discursul lui nu a fost pregătit pentru publicul de la Lipcani.

Cel mai interesant moment.

  • Sala goală, numa eu cu Pavel, un gardian și un tânăr.

Tânărul: ”Voi sunteți, cum se numește, credincioși?”. Așa a început discuția între el și Pavel, Pavel i-a explicat ce e TEDx, cine va vorbi și despre ce va vorbi, iar la fiece schimb de replici, tânărul tot se apropia câte un scaun de Pavel, fiind curios și interesat.

  • Cofibrăikul pe terminate, majoritatea termin de mâncat.

Unul din tineri zice: ”Băi nu mâncați tot, sunt oameni care sunt de serviciu, trebuie să le lăsăm și lor”. Și așa au păstrat ceva pentru ceilalți.

  • Lena le dă pozele băieților care s-au fotografiat  data trecută.

Ceilalți îi întreabă de unde au pozele date și dau năvală peste fotografi.

Cea mai populară persoană din exterior

Nata de la JurnalTV i s-a cerut poze cu ea

Paula, era urmărită din priviri atât de pe scaune cât și afară.

Tudor Darie, asaltat de întrebări când va veni amnistia.

Cea mai fericită persoană de la Lipcani.

Directorul închisorii că noi am venit. Și am făcut poze la tot ce am găsit pe acolo. Am înțeles că sunt citit și pe acolo.

Bucătăresele care trebuiau să fie gata să ne pregătească ceva în caz că vom mânca. Nicu a mâncat.

Gardienii care mergeau cu noi pe oriunde am fi vrut să ne ducem.

Cel mai îngrijit perimetru din penitenciar

Sera unde se cultivă legume.

Terenul de fotbal.

Casa de cultură.

Dormitoarele.

Atelierele și biblioteca.

***

Eu deja a 3 oară îs la Lipcani, deja cunosc fețele tinerilor de acolo, știu persoane închise fiind foști colaboratori. Știu fețele gardienilor și a conducătorilor. Știu încăperile de acolo.

Dar de data asta am putut urmări câteva fenomene sociale, iar în timpul TEDx-ul am fost unica persoană care le-a putut urmări expresia fețelor la fiece discurs și reacțiile lor. Am putut vedea când au vrut să vorbească, dar apoi au privit în jur și au decis să tacă.

Să vezi cine merge primu în fața cui, cine primu iese din încăpere, cine și cu cine stă la masă. Cine tace când unii vorbesc. Și ei au un sistem foarte închegat colo, un sistem de care au grijă persoanele din închisorile de maturi, așa încât când aceștia de aici vor ajunge acolo să știe cum să se comporte.

Eu tare mă bucur că am această experiență cu TEDx, și dacă m-ar întreba acum și ce impact avem noi asupra lor acum. Eu aș spune că acum e aproape de zero. Dar acest impact e long term, e unul din factorii combinați cu oameni buni când vor ieși ei de acolo să încerce să ia alt drum.

Din păcate majoritatea persoanelor de acolo, vor continua să facă ceea ce au făcut înainte de asta. De ce? Pentru că ei la vârsta pe care o au, au nevoie de role models. Cum ar vrea eu să se vadă când vor crește mari. Dacă îi întrebi, fiecare zice ceva evaziv că va lucra, că va învăța, că nu știu ce. Dar puțini cred că își pot imagina ceva. Iar din oamenii care sunt acolo nu au din ce alege, așa că aleg ceea ce le pare mai apropiat lor și mai superior. Nici unul totuși nu cred că ar vrea să fie șef de penitenciar.

Eu chiar cred că un eveniment ca TEDx poate servi măcar pentru un tânăr un exemplu diferit de viață, pentru că ei sunt sigur că pot avea ambiții mai mari și sunt creativi, doar că mediu îi crează.

Iar dacă ne gândim în termeni, eu aș spune că cel mai greu nivel a lui Maslow, pentru noi e primul, pentru că per general nimeni nu îl poate învăța pe altul cum să fie acolo, iar tinerii de la penitenciar asta anume au nevoie.

Cât sunt închiși au nivelul asigurat, dar o dată eliberați se pierd. Întrebarea mea totuși e, de ce impunem oamenii să plătească o viață întreagă pentru o greșeală?

Iaca cum eu văzut Lipcaniu – prima dată și a doua oară.

Despre TEDx au mai scris: Nicu Apostu, Cornel, JurnalTV și Penitenciarele.

PS: Cine credeți că trebuie să câștige nominalizările de la începutul articolului?

8 comentarii leave one →
  1. Hop permalink
    iulie 6, 2012 12:16

    Nu știu dacă ei văd neapărat dușmani, poate pur și simplu băiatul care a vorbit era mai pozitiv zicând că nu vede necesar acest tip de relație? Elena le-a zis că noi avem nevoie de dușmani (ceea ce e combatabil), iar el a zis că nu. 2 teorii de viață; eu o prefer pe a băiatului, de exemplu.

    • iulie 6, 2012 12:26

      Hop, desigur că nu avem nevoie de dușmani. Dar când realizezi că nu ai nevoie de ei? Atunci când te-ai săturat.

    • iulie 6, 2012 14:40

      Nu sunt sigură că le-am zis că avem nevoie de dușmani. Aștept și eu înregistrările să văd, poate am mai aiurit de emoții. Ideea era că există relații de incompatibilitate, dînd ca exemplu dușmanii. Eu nu cred că avem nevoie de dușmani, dar sunt conștientă că ei, vrem noi sau nu vrem există. Omul, trăind după principiul plăcerii, încearcă să fie lîngă oameni care îi provoacă plăcere.

    • iulie 6, 2012 14:50

      hug

    • iulie 6, 2012 14:52

      Miau :D

Trackbacks

  1. sub denumirea OM « Elena Zgardan
  2. Leii de la LipCannes și Ying Yan « VOXPUBLIKA| Platforma de comentarii, bloguri si analize a Publika.md
  3. TEDx la penitenciarul din Lipcani | Elena Zgardan

Butterfly sharing is caring

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,294 other followers

