Skip to content

La stație, vă rog!

ianuarie 24, 2012

Eu merg cu microbuzul zilnic, uneori chiar și de mai multe ori pe zi. În microbuz deobicei e timpul când noi gândim și planificăm. În microbuz vrei nu vrei întâlnești oamenii care nu sunt în zona ta de confort de asemenea, în microbuzu vezi viața așa cum refuzi să o accepți.

Oricum nu ar fi în microbuz, eu mereu când îs acolo încerc să mă gândesc la regulile nescrise ce persistă acolo. Reguli care oricât de mult nu am vrea să ne împotrivim sau oricât nu ne-ar irita, le respectăm și le impunem altora să le respecte.

Eu iaca acum vă povestesc câteva din observațiile mele, schematic, frumos și științific. Arcadie Cotruță o dată mi-a dat un link cu regulile statului în rând, care sunt foarte interesante.

Codul de legi al microbuzelor

  • În microbuz mereu încap mai mulți oameni decât noi credem
  • Mereu marea majoritatea a oamenilor din microbuz vor fi împotriva ta, așa că nu are rost să te revolți.
  • Să nu-ți ceri niciodată scuze dacă calci pe cineva pe picior
  • Tu mereu vei împinge oamenii
  • O fată niciodată nu se va așeza lângă un băiat dacă în afară de locul liber de lângă băiat mai sunt și alte locuri libere.
  • Dacă tu nu ai avut loc la stație și nu ai putut intra în microbuz, e de datorita ta să ajuți la închiderea ușii.
  • Niciodată nu deranja o persoană care doarme în microbuz.
  • Dacă îți sună telefonul, încearcă să vorbești cât mai tare.
  • Nimeni nu are dreptul moral să-și facă poză în microbuz, dar dacă le-a făcut, nimeni nu o va pune ca profil
  • Toți îs prea ocupați ca să facă poze la microbuze pline.
  • Doar șoferii care ascultă muzică bună sunt rugați să dea volumul mai încet.

Cum ne așezăm în microbuz:

Despre statul pe scaune

Locurile A5/B5/A4/B4/b3 – sunt interzise tinerilor, în caz că acești vor sta pe aceste locuri presiunea socială îi va face să cedeze aceste locuri sau se va începe scandal.

Locurile A1/B1/C1/D1/A2 – sunt locuri pentru tineri, persoanele mai în vârstă chiar dacă aceste locuri sunt libere vor sufla în ceafă persoanelor din Locurile B3-B5 făcându-i să cedeze.

Locurile B2-B5 – Sunt locurile unde poți să stai dacă nu ai nimic împotriva să transmiți banii, dacă nu îți place, mai bine nu sta

Locurile A1-A4/D1 – Sunt locurile unde oamenii nu vor vedea niciodată pe alți oameni, aceste locuri au un fel de pereți invizibili și chiar dacă vei recunoaște anumiți oameni aceștia nu te vor vedea.

Locurile B1/C1/D2 sunt unele din cele mai incomode locuri. B1 deoarece te simți încercuit din fiecare parte și picioarele altor oameni fac spațiul tău și mai mic, deobicei acest loc e ultimu  care rămâne liber dimineața. C1e incomod din aceleași considerente, avantajul e că poți să-ți intinnzi picioarele, totuși la o fânare bruscă a șoferului riști să nu mai stai pe scaun. D2 e incomod deoarece dacă microbuzu e plin în fața ta ai doar funduri care din când în când se aproape amenințător de fața ta, nu recomand acest loc.

Locurile A1/B1/C1/D1 – în caz că sunt mai ridicate sunt un pericol pentru oamenii mai înalți datorită felului cum conduc șoferii dar și a găurilor in asfalt.

Locurile A5/B5 mai sunt numite locurile pentru gravide, oameni cu mâinile rupte sau copii.

În unele microbuze mai poate exista locul D3 în aceste cazuri dezavantajele locului D2 se răsfrâng asupra lui.

Locurile A2/D2 deobicei au mai puțin spațiu pentru picioare deoarece acolo este roata microbuzului, acest loc nu e recomandabil persoanelor cu dureri de genunchi.

Hoții de buzunare deobicei nu stau pe scaunele A1-A5/B1/C1/D1 deoarece nu-s strategice, restul locurilor e comod de a sustrage ceva din geantă sau buzunar, totuși majoritatea lor preferă spațiul Fun Zone, deoarece este cel mai compact și atingerile străine nu mai sunt străine.

În Fund și Extra Room

Uneori puteți auzi șoferul care vă trimite mai în fund, acest spațiu există, vedeți în schemă, dar el este incomod deoarece aflându-te în picioare oricum nu ai sta vei fi cu fundul la fața cuiva.

Spațiul de Extra Room e vizibil în orele de maximă circulație, adică dimineața și când oamenii se întorc de la serviciu, sau ultimele microbuze spre o direcție. Uneori în acest spațiu încap mai multe persoane decât în general locuri sunt în microbuz. De asemenea persoanele de pe acest loc deși vizibil incomodați se consideră foarte norocoase că microbuzul s-a oprit pentru ei. Persoanele din Fun Zone, locurile B2-B5 și D2 nu sunt deloc fericite, în aceste momente anume acest persoane pot stârni discuții în contradictoriu.

Fun Zone

Fun Zone-ul e spațiu în care niciodată nu știi ce se întâmplă, totuși și acestă porțiune are 2 extreme. Persoanele de lângă fereastră sunt acelea care vor mai repede să iasă, de aceea deseori se apleacă pentru a vedea exact unde sunt deși până la stația lor pot fi încă vreo 5-6 alte stații, aceste persoane nu fac scandal și sunt cele mai tăcute, se supun regulilor din microbuz.

Celălalt rând de persoane din Fun Zone, sunt acei care stau lângă oamenii de pe scaunele B2-B5, aceștia nu vor privi în fereastră ci la persoane anume făcându-le să se simtă incomod că stau pe scaun, de asemenea tot acești oameni vor fi primii care vor sări pe primul scaun care se eliberează. Partea neplăcută ale acestui loc sunt mișcările tectonice din microbuz, dacă cei de lângă fereastră nu se mai pot duce nicăieri, aceștia pot cădea sau a se apleca foarte mult peste oamenii din locurile B2-B5, ceea ce va crea nemulțumiri, nemulțumiri legate și de lucrurile persoanale (rucsac, geantă).

Atunci când cineva din spatele microbuzului vrea să iasă, anume persoanele de lângă fereastră trebuie să facă loc, acest lucru e valabil și pentru persoanele care se pregătesc se iasă, deoarece acestea ocupă locul de lângă fereastră. Majoritatea călcatului pe picioare se produce în Fun Zone.

Bărbații de pe locurile B2-B5/B1/C1 simțindu-se că nu ai cele mai bune locuri își permit să-și cracăne picioarele pentru a simți o dominare teritorială.

Persoanele din Extra Room nu au nevoie de bară de susținere, ele se țin una pe alta. Aceste persoane de asemenea mereu au frica că își vor pierde locul atunci când coboară cineva, așa încât nu coboară pentru a face spațiu ci își îndeasă fundul și mai  mult în parbriz.

Vara dacă stai pe locurile B2-B5/D2 – e pericolul ca transpirația cuiva să cadă pe tine, dacă ai noroc, atunci unele din cele mai răcoritoare locuri din timpul verei sunt în picioare lângă B4 și B2. Tot vara, din cauza soarelui dogoritor se observă tendința oamenilor de a nu se așeza pe locurile A2-A5.

Oamenii de pe locurile A1-A4/D1, par mai triști ca restul. Iar cei mai fericiți oameni nu stau pe scaune, iar dacă stau îi auzi tot microbuzul.

Până una, alta - La Pușkin opriți, vă rog!

About these ads
44 comentarii leave one →
  1. ianuarie 24, 2012 10:18

    Bravo Alex! Situația asta e și de plâns și de râs în același timp, dar place cum ai analizat-o :) Dar care-i faza cu poza? ca nu prea am înțeles…

    • ianuarie 24, 2012 10:26

      De la urmă? Nici eu, mă gândeam că poate cineva mi va zice. Oricum unii au zis că înseamnă oprire, deci eu dacă am finisat articolul cu la Pușkin vă rog, m-am gândit că ar fi nimerită:)

  2. ianuarie 24, 2012 10:43

    eu tot mă gândeam că poate e oprire, dar chiar în stradă? hm…dacă observi, troleul ar fi mers pe acolo, nu? în fine…

  3. ianuarie 24, 2012 10:57

    Pentru Codul de legi al microbuzelor>

    Amendament:

    Şoferii, întotdeauna, au o închipuire eronată despre noţiunile de timp şi spaţiu şi despre spaţiul în maşinile lor, în special.

  4. aster permalink
    ianuarie 24, 2012 11:26

    pune pe blog butonul LIKE de la facebook. Simplu, fara share si alte variante. Mereu cand citesc un articol la tine pe blog si vreau sa pun link, nu-l gasesc :)))

    • ianuarie 24, 2012 11:29

      Tema care o am pe blog nu susține butonu like, și cum sunt pe wordpress gratis nu pot pune plugin :(

  5. ianuarie 24, 2012 13:48

    Mai sunt si alte mijloace de transport: autobusele si trolebusele. Ele sunt mai mari si au mai multe locuri, plus ca’s mai ieftene… dar totusi lumea prefera microbusele, ca-s mai “friendly”…

    • ianuarie 24, 2012 15:23

      nu că-s mai friendly, dar microbuzele ajung până în orice gaură vrei și mai repede. Și cum time is money, se preferă microbuzele.

    • ianuarie 24, 2012 15:49

      Sau Taxi. E mai comod si mult mai rapid ca Microbuzele.

    • ianuarie 24, 2012 16:16

      Taxi e scump minim 25 lei vs 3 lei.

  6. Sergiu permalink
    ianuarie 24, 2012 17:20

    De-a fir-a par!
    Foarte bun articol!

  7. Mihai Surdu permalink
    ianuarie 24, 2012 18:01

    rar intru eu pe blogul tău, am intrat acum cu gândul c’am să citesc ceva înţelept dar tu, propagi moldovenism. Aiurea.
    eu cred că 50% din cititorii acestui articol sunt şoferi de marşrutcă.

    • ianuarie 24, 2012 18:07

      Mihai, eu nu am dat indicații, ci am încercat să văd care e structura interioară într-un microbuz:)

  8. ianuarie 24, 2012 18:47

    cel mai tare mii ciuda ca nu am scris eu aşa ceva :)

    Sincer, mi-aş fi dorit :)

    • ianuarie 24, 2012 19:14

      Așteaptă vreo 3 luni și poți scrie o altă abordare a aceluiași subiect:)

  9. ianuarie 24, 2012 19:20

    deja e branduit acest subiect :)

  10. ianuarie 24, 2012 20:44

    Eu am băut o cană cu ceai cât am citit articolul! Azi am încercat un ceai nou! Și.. ai perfecta dreptate! :)

  11. ianuarie 25, 2012 10:01

    Bun articolul. Mi-a plăcut :)
    Aştept acum despre troleibuz să scrii :D

    • ianuarie 25, 2012 10:22

      Treb întâi să mă plimbu mult cu el:)

    • ianuarie 25, 2012 11:40

      Păi asta şi este un sens al primului meu comentariu: să încerci să te plimbi şi cu troleibuzul (atunci cînd nu te grăbeşti). :P

      Şi de-acolo poţi extrage concluzii interesante despre oameni şi societatea noastră, analizînd pasagerii şi comportamentul lor :D ;). Iar felul în care tu descrii o situaţie sau analizezi un lucru este foarte haios şi interesant de citit.

  12. Constantin permalink
    ianuarie 25, 2012 17:40

    adevar trist despre rutierele orasului :) ai uitat sa mentionezi cum te clatina cind stai in picioare in momentul cind frineaza sau accelereaza brusc :) senzatie de lunapark doar ca centure de siguranta nu-s :)

    • ianuarie 25, 2012 17:46

      asta și face parte din FUN :)

  13. ianuarie 25, 2012 20:06

    true story

  14. februarie 3, 2012 10:34

    frumoasă descriere, într-adevăr “true story”!
    Am și eu ceva la subiectul dat: http://atercattus.wordpress.com/2011/09/22/la-noi/

    • februarie 3, 2012 12:04

      Eu cred că s-ar putea de scris un roman la temă. Viața în microbuz:) Interesantă descrierea și merci :)

  15. merry permalink
    mai 24, 2012 21:01

    e bun articolul! imi place cum a mers ordinea descrierilor…..

  16. Andrei Gogu permalink
    mai 25, 2012 10:49

    as mai adauga citeva nuante care-i privesc pe cei ce au mai mult de 1.8m de la nivelul podelei, in rutiera exista loc special pentru ei in FunZone, de obicei e unu sau doua, acesta este sub trapă(mult mai des numit люк), doar acolo poti sta drep, ca in restul spatiului din FunZone stai aplecat ca cind te-ai ruga lui Dumnezeu sa se scoale cineva mai repede ca sa te poti aseza.
    al doilea lucru mentionabil este locul intre scaune, citeodata, acolo chiar si cei din clasele primare nu se simt comod deoarece picioarele cu greu incap intre scaune

    • mai 25, 2012 13:14

      da mai ales microbuzul chișinău – ialoveni

  17. mai 27, 2012 23:13

    O postare foarte buna. Am ras din suflet. Merci )))

  18. Constantin permalink
    mai 29, 2012 16:31

    Mai vreau sa adaog niste lucruri

    1) Nu stiu daca sunt spuse cu sarcasm legile mai sus de plan, ca unele chiar is adeverate.
    Dar acea cu omul ce doarme – e falsa, in orice caz eu odata am trezit o doamna si ea trecuse statia, trebuia urgent sa iasa. Peurma mi-a relatat ca i sa mai intimplat dar nimeni nu a trizit-o…
    O fata niciodata nosa aseze…. well duh! Fetele sunt social conditionate sa nu exprime interesa fata de baieti, nu in public. Daca ea se va aseza linga un baiat, chiar daca-i place – asta se va aprecia ca e o c*rva – e legea nescrisa, si mai este faptul ca intr-un loc gol oamenii se vor dispersa uniform pe local, asa ca asta nu numai la fete se refera.

    Plus, daca nu vrei sa se mai aseze cineva linga tine, aseaza-te pe rindul B si pune-ti geanta pe rindul A. Locul gentii va fi ocupat in ultimul rind de cineva cu putin mai multa determinare – chiar dupa ce ultimul rind va fi ocupat.

    2) Vine vara fierbinte si duhoarea. Asa ca alegeti-va locurile mai avantajoase unde sufla bine – A5 (asta in primul rind)
    B3 (Daca liukul este deschis pe o parte – atunci cind e deschis in directia la vint – cind vintul bate cel mai tare) si B4 (daca liukul e deschis pe ambele parti)
    De asemeni – daca esti in picioare – stai sub liuk si nu te misca (daca esti sensibil la caldura ca mine) – daca te vor ruga sa treci mai in fund – da-i voie sa treaca ei, si nu te misca de sub liuk. (fii mai naglai)

    Si inca un lucru – daca ai intrat si un loc (B4 sau B3) este deja ocupat, si liukul nu este pus in avantajul tau – aseazate in locul liber si deschide-l/inchide-l sa te acomodeze, poh de altii, interesele personale inporta mai mult.

    Da, si inca un lucru – daca rutiera e relativ plina (sunt citiva oameni in picioare) – si au intrat 4 si mai multi oameni odata – soferul in majoritatea cazurilor nu le observa – si poti sa nu platesti – nu va observa. Totul din experienta.

    Enjoy =)

    • mai 29, 2012 17:03

      eu nu sunt de accord să nu plătești la microbuz. dar regulile de mai sus, desigur că erau cu un fel de sarcasm

  19. esirotinski permalink
    august 8, 2012 18:46

    >>O fată niciodată nu se va așeza lângă un băiat dacă în afară de locul liber de lângă băiat mai sunt și alte locuri libere.

    Linga mine azi s-a ashezat, shi tare nejna in momentu ashezarii sho prelins buca pe jenunchiu meu… Eu shedem pe D1 (erau mai multe rinduri libere in fatsa), dinsa o vrut sa shada pe B1, dar din cauza ca sufla vint pe B1, s-a ashezat pe C1 linga mine in continuare.

    • august 9, 2012 00:47

      ș tu nu ai zis nică, da?

    • esirotinski permalink
      august 9, 2012 14:33

      Alex, clar ca nu i-am zis nica. Eu nu graiesc cu fete in rutiere shi dinsa plus la toate citea o carte. Shi fata normala citeshte in rutiera?

    • august 9, 2012 16:09

      și carte?

    • esirotinski permalink
      august 9, 2012 17:54

      nu shtiu precis, era ceva de Виктор Пелевин.

    • august 9, 2012 17:58

      fuuuu

Trackbacks

  1. Mai în fund, vă rog, mai în fund! « VOXPUBLIKA| Platforma de comentarii, bloguri si analize a Publika.md
  2. Previziunile oarbei Vanga despre microbuzele din Chișinău « VOXPUBLIKA| Platforma de comentarii, bloguri si analize a Publika.md

Butterfly sharing is caring

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,237 other followers

%d bloggers like this: